Groen licht voor bouwplan Willibrordusgarage

Datum: 1 december 2017 / Editie: December 2017 / Auteur(s): Maarten Wesselink

De plannen voor de bouw van een parkeergarage onder het Willibrordusplein gaan door. Dat is op 9 november in de gemeenteraad besloten. Het kwam als een verrassing dat de SP met de coalitiegenoten VVD en D66 mee stemde. Wel eiste de SP dat de Van Woustraat wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. De zogenaamde knip in de Van Woustraat.

Voor de vergadering begon, leken de stemmen geteld. De meerderheid in de gemeenteraad had al verklaard geen voorstander te zijn van een garage onder het Willibrordusplein. Ook van de SP, die samen met VVD en D66 in de coalitie zit, werd verwacht dat ze tegen de garage zou stemmen. Maar tot ontsteltenis van de omwonenden liep het anders.

Overtuigd
De omwonenden hadden uitgebreid met de SP over de bouw van de garage gesproken en dachten dat ze de SP hadden overtuigd. Maar op het allerlaatste moment besliste de SP toch anders.

Knip
Als voorwaarde stelde de SP dat de Van Woustraat tussen Stadhouderskade en Ceintuurbaan wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. (de zogenaamde knip in de Van Woustraat). Ook willen ze een parkeerterrein bij de Utrechtsebrug. Daar komt dan een pendelbus te rijden die bezoekers richting centrum zal vervoeren. Zo wil de SP autoverkeer uit het centrum weren.
De garage mag van de SP pas open als het parkeerterrein er is.

Stadsdeelbestuurder
Voor Stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar (VVD) pakken de besluiten van 9 november slecht uit. Hij heeft zich ingezet voor het bouwen van de parkeergarage om het verlies te compenseren van de 125 parkeerplaatsen die bij de herinrichting van de Van Woustraat verdwijnen.

Van dat compenseren komt echter niets terecht. D66 heeft bedongen dat alle 266 plekken van de garage worden gebruikt om ruimte op straat te creëren. Voor iedere plek in de ondergrondse garage moet er een parkeerplek op straat verdwijnen. De 125 parkeerplaatsen in de Van Woustraat doen in de rekensom niet mee. Die verdwijnen gewoon en daarmee staat Slettenhaar met lege handen tegenover zijn achterban die hecht aan parkeerplaatsen.

Autoluw
Ook de knip in de Van Woustraat is tegen de zin van Slettenhaar. Hij heeft zich gedurende zijn hele bestuursperiode verzet tegen het autoluw maken van de Van Woustraat en daarmee verzette hij zich ook tegen het verkeersbeleid van de gemeente Amsterdam. Daarin staat dat de fietsers en voetgangers bij de herinrichting van de Van Woustraat voorrang moeten krijgen op de auto. Slettenhaar (en zijn voorganger en partijgenoot wethouder Kreuger) diende plannen in die haaks stonden op het beleid van de centrale stad. Daardoor zat er onvoldoende schot in de herinchting en uiteindelijk heeft de gemeenteraad besloten de regie van de herinrichting naar zich toe te trekken.

Zou een heroverweging van het besluit een kans verdienen?

Pijnlijk
Dat de SP een knip in de Van Woustraat heeft bedongen valt in de buurt bij velen in goede aarde. Maar voor de omwonenden van de Willibrordusstraat is de draai die de SP heeft gemaakt zeer pijnlijk. Ze begrijpen best dat je als coalitiepartij soms harde keuzes moet maken, maar het steekt hen dat de SP ze tot het allerlaatste moment in de waan heeft gelaten tegen de garage te zijn. Ze voelen zich door de SP verraden.

Juridisch gevecht
De politieke strijd lijkt voor de omwonenden gestreden, maar ze geven zich nog niet gewonnen. Ook juridisch kan de bouw van de garage nog worden aangevochten. Zolang er nog kansen liggen blijven de omwonenden vechten voor het behoud van het Willibrordusplein zoals het er nu uitziet. Het plein is de enige plek in de buurt die ruimte biedt om te sporten en te spelen en het is nog niet zeker wat ervoor terug komt. Ook het nieuwe bestemmingsplan is daar onduidelijk over. Zeker is wel dat met de garage het verkeer zal toenemen en daarmee ook de luchtvervuiling. Bovendien is een jarenlange bouwput in de buurt geen prettig vooruitzicht.

Onverteerbaar
De besluitvorming op 9 november is volgens de regels van het politieke spel verlopen maar het blijft onverteerbaar dat er 25 miljoen wordt geïnvesteerd in een garage, die een meerderheid van de gemeenteraad voor overbodig houdt. Ook de wethouder weet dat de parkeergarage in de toekomst door maatschappelijke en technische ontwikkelingen hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig is. Er zal een andere bestemming voor moeten worden gezocht en de verliezen die daarmee gepaard gaan zullen door de gemeenschap moeten worden gedragen.

Heroverweging
Zou een heroverweging van het besluit een kans verdienen? Misschien in het nieuwe jaar, als door de gemeenteraadsverkiezingen de politieke verhoudingen anders komen te liggen. Of misschien velt een rechter het oordeel dat de bouw moet worden afgelast.

Stuk dichterbij
Zeker is het dat met het besluit van de gemeenteraad op donderdag 9 november de bouw van de garage onder het Willibrordusplein toch een heel stuk dichterbij is gekomen. Maar het is pas echt zeker als de eerste schop daadwerkelijk in de grond gaat.

Bouw parkeergarage onder Willibrordusplein nog onzeker

Datum: 1 oktober 2017 / Editie: October 2017 / Auteur(s): Maarten Wesselink

De plannen voor een parkeergarage onder het Willibordusplein worden begin november in de gemeenteraad besproken. De besluitvorming is al twee keer uitgesteld. Wat is er aan de hand en waarom moest de garage er überhaupt komen?

Bij de herinrichting van de Van Woustraat verdwijnen er 137 parkeerplekken. De parkeerstrook, waar nu overdag voor 10 cent per uur kan worden geparkeerd, maakt in het ontwerp voor de herinrichting plaats voor een breder trottoir met laad- en loshavens. Stadsdeelbestuurder Slettenhaar (VVD) zocht een oplossing voor het verlies van die parkeerplaatsen en dacht die te hebben gevonden in de aanleg van een parkeergarage.

Geschikte locatie
De gemeente was al op zoek naar locaties om in de buurt van het centrum een aantal ondergrondse parkeergarages te bouwen. Slettenhaar en wethouder Litjens (ook VVD) sloegen de handen ineen en dachten zo het dreigende parkeerprobleem in de Van Woustraat samen op te lossen. In de buurt was nog maar één plek te vinden die niet was bebouwd: het Willibrorduspleintje aan de Ceintuurbaan. Spoed was vereist want het tekort aan parkeerplaatsen in de Van Woustraat zou snel urgent zijn.

Waarom moest die garage er eigenlijk komen?

Versneld tempo
Al In september 2016 maakte de gemeente bekend dat het Willibrordusplein was aangewezen als geschikte plek om te onderzoeken of er een ondergrondse parkeergarage voor 266 auto’s kon worden aangelegd. Voornamelijk bedoeld voor bezoekers van de Van Woustraat. In versneld tempo ging de gemeente aan de slag.

Protest
Al snel kwam er protest van bewoners, die zich afvroegen hoe noodzakelijk die garage eigenlijk is. Wachttijd voor een parkeervergunning in de buurt bestond al niet meer en bovendien waren er in De Pijp al twee ondergrondse parkeergarages in aanbouw: bij het Asscherkwartier en onder de Boerenwetering. Bovendien staan in de buurt parkeergarages gedeeltelijk leeg of worden zelfs opgeheven. Daarnaast is de verwachting dat het particuliere autobezit drastisch zal afnemen door technologische vernieuwingen. Ook wethouder Litjens van Verkeer is zich daarvan bewust maar zegt nu niets te hebben aan technologieën die pas in de toekomst kunnen worden toegepast.

Extra verkeer
De bewoners stelden ook dat een garage voor bezoekers van buiten De Pijp extra autoverkeer aantrekt. Die auto’s kunnen straks de garage bereiken via de Amsteldijk. Maar juist die straat is door de gemeente bestemd voor autoverkeer tussen het centrum en de A2, richting Utrecht. Niet handig als daar de doorstroming van het verkeer wordt gehinderd door op- en afrijdende auto’s richting de garage onder het Willibrordusplein.

577 auto’s
Deze zomer kwam D66 opeens met het plan om een veel grotere, mechanische garage voor 577 auto’s onder het plein te bouwen. Een garage alleen voor buurtbewoners met het doel honderden auto’s van de straat te halen en de leefbaarheid in de buurt te verbeteren. Maar ook dit plan is niet zonder nadelen.

Wachttijd
Bij een mechanische garage wordt de auto in een parkeerhuisje gereden. Vervolgens zet het mechanische systeem de auto op de juiste plek. Wie zijn auto komt ophalen moet wel eventjes wachten. En dat is nou juist het probleem bij een mechanische garage die alleen is bedoeld voor buurtbewoners. De kans is groot dat er heel wat mensen ’s ochtends op dezelfde tijd hun auto komen ophalen.

Tien parkeerhuisjes
Om de wachttijd te verkorten heb je dus meer van die parkeerhuisjes nodig. Bij een garage van 577 auto’s misschien wel een stuk of tien. Grote kans dat er dan van het huidige speel- en sportplein weinig overblijft. En het mechanische systeem kan ook nog eens gaan haperen. Met het volume van 577 auto’s neemt het verkeer en de luchtvervuiling rond het plein ook nog eens flink toe en moeten al die auto’s zich door het smalle Willibrordusdwarsstraatje persen.

Vergeten
Nu D66 alleen een parkeergarage wil om de leefbaarheid in de buurt te vergroten, lijkt ze vergeten waarom die garage er eigenlijk moet komen. Het is opmerkelijk dat de oorspronkelijke reden voor de bouw: het compenseren van parkeerplaatsen in de Van Woustraat, steeds verder uit het zicht verdwijnt. Zijn de politici misschien bang of het winkelend publiek de garage wel wil gebruiken? Het tarief in de parkeergarage wordt veel hoger dan nu wordt betaald (10ct per uur) op de parkeerstrook langs de Van Woustraat.

Geen meerderheid
Begin november wordt het plan van de VVD besproken: een ‘gewone’ parkeergarage met 266 plaatsen voor bezoekers en ook vergunninghouders. Maar D66 en SP die samen met de VVD het gemeentebestuur vormen willen ieder iets anders. D66 geeft de voorkeur aan een mechanische garage en de SP wil parkeerfaciliteiten aan de rand van de stad, bij de Utrechtsebrug. Er is in de gemeenteraad verder nauwelijks steun voor de variant van de VVD. De uitkomst van de raadsvergadering laat zich niet voorspellen. Evenmin wat er gebeurt als het huidige plan niet doorgaat. Vervolgens is het al snel kerstvakantie en in het voorjaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen die zomaar kunnen uitlopen op machtsverschuivingen in de gemeenteraad. Wanneer er een garage komt, hoe die eruit gaat zien en of die er überhaupt komt, is dus nog heel onzeker

Geen ‘Hexit’ op Heineken Plein

Datum: 1 mei 2017 / Editie: May 2017 / Auteur(s): Maarten Wesselink

De Heineken Experience heeft aan Platform Bewoners van De Pijp en VvE Marie Heinekenplein laten weten definitief af te zien van hun plannen voor een uitgang aan het Heinekenplein, omdat zij een groot belang hechten aan een goede verstandhouding met de buurt – De Pijp, waar de bakermat van Heineken ligt.

Vorig jaar werd bekend dat Heineken Experience een vergunning wilde aanvragen om een uitgang te maken aan het Heinekenplein, ook wel Hexit genoemd. Hierop ontstonden grote protesten bij omwonenden, die vreesden dat het karakter van het plein volledig zou veranderen. Met zo’n miljoen bezoekers per jaar die via het plein de Heineken Experience zouden verlaten zou de buurtfunctie van het plein in gevaar komen. Na die protesten (een petitie tegen de Hexit werd door 1.300 personen ondertekend) lastte Heineken een pauze in om een stuurgroep in te richten om alle scenario’s te onderzoeken. Gaandeweg heeft Heineken geconcludeerd dat de bezwaren vanuit de buurt van blijvende aard zijn. Aan de stuurgroep namen deel: Platform Bewoners van De Pijp, VVE Heinekenplein, ondernemers Heinekenplein, Gemeente Amsterdam en Heineken. Sophie Konijnenbelt, namens Platform Bewoners van De Pijp: “Heineken vindt haar relatie met De Pijp, belangrijker dan een hexit. Wat een klasse!” Wouter Huisman, namens VvE Marie Heinekenplein: “Ik ben heel blij, ik zou anders echt verhuisd zijn met mijn gezin. En we kunnen Heineken blijven drinken!”

Is parkeergarage onder Willibrordusplein wel nodig?

Datum: 1 mei 2017 / Editie: May 2017 / Auteur(s): Maarten Wesselink

De beslissing om een parkeergarage te bouwen onder het Willibrordusplein komt dichterbij. Op 28/29 juni neemt de Gemeenteraad het besluit. In het Amstelhuis organiseerde de gemeente op 28 maart een informatieavond voor de buurt. Onderzoeken naar wettelijke en technische bezwaar zijn afgerond. De gemeente kan aan de slag. Maar is die garage nu eigenlijk wel nodig? Volgens buurtbewoner Jan van Ophuijsen, fel tegenstander van de garage, niet.

Echt nodig?
De gemeente wil in de stad een aantal ondergrondse parkeergarages bouwen. Ook eentje onder het Willibordusplein tussen de Ceintuurbaan en de Sint Willibrordusstraat. Onderzocht moest nog worden of een garage op die plek wel mogelijk is. Op een speciaal voor de buurt georganiseerde informatieavond deelde de gemeente mee dat er geen wettelijke of technische bezwaren zijn om tot bouw over te gaan. Maar is die garage eigenlijk wel nodig? Zeker 1500 bewoners zijn door de argumenten van de gemeente niet overtuigd en zien te weinig aandacht voor de nadelen van een garage voor de buurt en voor de stad.

Parkeerdruk
Eén van de argumenten voor de bouw is een hoge verkeersdruk in de buurt. Volgens Jan van Ophuijsen, bewoner uit de buurt, is dit geen steekhoudend argument. “De gemeente wekt de indruk dat het voor vergunninghouders straks gemakkelijker wordt in de buurt te parkeren. Maar de garage is niet alleen voor vergunninghouders in de buurt. Van de 216 ondergrondse parkeerplaatsen zijn 125 parkeerplaatsen bedoeld om de parkeerplaatsen te compenseren die verdwijnen bij de herinrichting van de Van Woustraat. En rond het plein verdwijnen ook nog eens vijftig parkeerplaatsen om de garage onder het plein beter mogelijk te maken. Voor de bewoners in de buurt met een parkeervergunning levert de garage dus niet veel extra plekken op.”

Valkuil
Dat een parkeergarage tot een lagere parkeerdruk leidt is volgens Van Ophuijsen een voorbarige conclusie. “Een parkeergarage lijkt zo mooi. Meer ruimte op straat en een lagere verkeersdruk. Maar dat is nu net de valkuil waar we niet in moeten trappen. De parkeerdruk wordt in de eerste plaats bepaald door het aantal vergunningen dat het stadsdeel uitgeeft. In De Pijp is de wachtlijst gedaald tot onder de tien. Bestuurders hebben gekozen voor een kortere wachttijd en daarvoor voor een hogere parkeerdruk. Die parkeerdruk willen ze nu verlagen, niet door de wachttijd wat te verlengen maar door een garage aan te leggen. Maar een garage zal die druk niet verlagen. Bouw van een garage, met een beperkt aantal plaatsen voor vergunninghouders, gaat het niet gemakkelijker maken om na elf uur ’s avonds nog een plekje voor de auto te vinden zolang het stadsbestuur zo veel parkeervergunningen uitgeeft“.

“De garage is niet alleen voor bewoners uit de buurt”

Kostbaar
Van Ophuijsen: “De aanleg kost €100.000 per plaats. Tel je daar onderhoud en exploitatie bij op, dan komt één plaats op € 250 per maand over veertig jaar. Dat staat in geen verhouding tot de 25 euro per maand die vergunninghouders nu betalen. Een garage hier gaat onvermijdelijk bezoekers van buiten af aantrekken, dus extra verkeer. Niet alleen rond het plein maar ook over de Amsteldijk, door de Van Woustraat, de hele buurt en verder de stad in.“

Andere mogelijkheden
Voor vergunninghouders kan de gemeente veel goedkoper ruimte scheppen in bestaande, goeddeels leegstaande garages, waaronder een in de Sint Willibrordusstraat zelf. Ook voor bezoekers van buiten de stad is er volgens Van Ophuijsen geschikter parkeerruimte te creëren. Bijvoorbeeld in een parkeergarage in de buurt van de Utrechtse brug, met een shuttlebus die bezoekers via Rijnstraat, Van Wou en Westeinde snel naar het Frederiksplein rijdt. Daar heb je veel meer aan dan bouwen onder het Willibrordusplein.“

Veilig spelen
En dit dan ook nog eens in een buurt die zo dichtbebouwd is dat dit de enige plek is waar je een garage kunt bouwen zonder dat je er huizen voor moet afbreken. En die bouwlocatie is ook nog eens de enige plek waar kinderen uit de buurt veilig kunnen spelen. Die plek gaat voor jaren op de schop en zal niet meer terugkomen zoals hij nu is. Met auto’s die een garage in- en uitrijden zal de veiligheid rond het plein sterk afnemen. Eind juni krijgen we duidelijkheid. Nog ruim twee maanden voor de bestuurders om een weloverwogen beslissing te nemen. Laten we hopen dat ze dat doen.“

Gemeente wil onderzoek naar autovrij deel Van Woustraat

Datum: 1 oktober 2016 / Editie: October 2016 / Auteur(s): Maarten Wesselink

De gemeente Amsterdam gaat serieus onderzoek doen naar de mogelijkheid om een deel van de Van Woustraat af te sluiten voor autoverkeer. Ook komt er een kentekenonderzoek om de omvang van het doorgaande verkeer in de Van Woustraat te meten.

Op woensdag 5 oktober heeft de Gemeenteraad een motie van GroenLinks aangenomen waarin de Wethouder van Verkeer wordt verzocht bovengenoemde onderzoeken uit te voeren.
Een week eerder, op 28 september, diende GroenLinks bij de vergadering van Stadsdeel Zuid een vergelijkbare motie in. Maar het stadsdeel legde die naast zich neer.

Niet akkoord
Het stadsdeel heeft echter zijn eigen plannen (een voorlopig ontwerp) voor de herinrichting van de Van Woustraat goedgekeurd zonder te wachten op het advies van de Centrale Verkeerscommissie (CVC) *. Het lijkt er niet op dat de Gemeenteraad daarmee akkoord gaat, want fietsers en voetgangers krijgen in die plannen te weinig ruimte. Voor de herinrichting van een drukke winkelstraat als de Van Woustraat gelden stedelijke normen: voetgangers moeten de ruimte krijgen. Bovendien is de Van Woustraat door de gemeente Amsterdam aangewezen als een belangrijke fietsroute in de stad. Voor de fietser moet de Van Woustraat dus veilig zijn. Daar komt bij dat de Albert Cuypmarkt een functie heeft voor de hele stad en via de Van Woustraat goed bereikbaar moet zijn voor voetgangers.

Albert Cuypmarkt
Bewoners en de ondernemersvereniging van de Albert Cuypmarkt hebben het stadsdeel al eerder gevraagd om serieus te onderzoeken of de Van Woustraat gedeeltelijk kan worden afgesloten voor autoverkeer (tussen Stadhouderskade en Ceintuurbaan). Met zo’n ‘knip’ wordt doorgaand verkeer onmogelijk en krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte. Maar het stadsdeel gaf hier geen gehoor aan. Nu de motie van GroenLinks is aangenomen in de Gemeenteraad gaat de Centrale Stad dit alsnog onderzoeken.

Negatief advies
De Gemeenteraad lijkt het niet te waarderen dat het stadsdeel al jaren plannen maakt die tegen het beleid van de Centrale Stad ingaan en waar de Centrale Verkeerscommissie steeds weer negatief over adviseert. Het aannemen van de motie van GroenLinks door de meerderheid van de Gemeenteraad lijkt dit vermoeden te bevestigen. Hopelijk gaat het stadsdeelbestuur dit nu ook begrijpen.

* De Centrale Verkeerscommissie is een ambtelijk adviesorgaan dat de wethouder Verkeer van het gemeentebestuur adviseert over voorgenomen ingrepen (zoals de herinrichting van de Van Woustraat) die onder het centrale verkeersbeleid vallen. Een advies van de CVC is niet bindend maar het stadsdeel moet wel een goede reden hebben om er tegen in te gaan.

Na 23 jaar sluit De Gouden Schaar

Datum: 1 september 2016 / Editie: September 2016 / Auteur(s): Maarten Wesselink

Voor Wil Balk zit het werk er in De Pijp op. Na 23 jaar sluit ze met pijn in het hart haar kledingreparatiebedrijf in de Van Woustraat. De huur is te hoog geworden.

“Ik ga mijn klanten echt missen”, zegt ze. Ze vertelt hoe ze in De Pijp is begonnen. “Het kledingreparatiebedrijf was nieuw voor mij. Ik kwam uit een kledingatelier waar ik patronen en modellen maakte. Ik heb me snel ingewerkt en het begon goed te lopen. Blijkbaar waren de klanten tevreden over mijn werk want reclame heb ik nooit gemaakt.” Wil was graag nog een tijdje door gegaan want het werk en het contact met de klanten in De Pijp is leuk. De kleding die ze komen brengen om te laten vermaken, bestaat niet alleen uit spijkerbroeken. Ook mooi afgewerkte kledingstukken van vroeger komen op haar toonbank terecht. “Soms zijn het nog kleren van hun ouders en zijn ze er emotioneel aan gehecht.” Ze doet er alles aan om deze vakkundig te repareren.. Wil herinnert zich een klant met een babydoek waarin je een pasgeboren kindje wikkelt. “Maar de grootmoeder van de baby heeft de doek nooit voor haar kleinkind kunnen voltooien. Het breiwerk dat in de doek was verwerkt heeft mijn schoonzus afgemaakt want breien is mijn vak niet. Je had moeten zien hoe gelukkig de klant was toen ze de babydoek kwam ophalen. Dat zijn de mooie momenten in dit vak.”

Aan stoppen met de kledingreparatie denkt Wil nog niet. Ook al komt de pensioensgerechtigde leeftijd dichterbij. “Ik heb het er met mijn man wel over gehad maar we zijn nog niet toe aan een leven achter de geraniums.” In Haarlem, waar ze woont, heeft ze een betaalbare bedrijfsruimte gevonden. Met haar man, die haar al een aantal jaren assisteert, gaat ze door met de kledingreparatie. Vanaf 24 augustus is de Gouden Schaar op nummer 233 aan de Van Woustraat definitief gesloten en vertrekt ze met tien verschillende naaimachines en de strijkinstallatie naar Haarlem.

Kinderspeelplaats op de schop

Datum: 1 juli 2016 / Editie: July 2016 / Auteur(s): Maarten Wesselink

De gemeente Amsterdam wil een parkeergarage bouwen onder het Willibrordusplein. Daar kunnen dan 216 auto’s onder de grond worden gestald. Het autoverkeer in de straten er omheen zal daardoor toenemen en het plein gaat op de schop, met alle overlast van dien. Niet bekend is hoe lang dit gaat duren en of de kinderen er straks nog veilig kunnen spelen.

Op de schop
De Willibrordusgarage moet het verlies aan (circa 130) parkeerplaatsen compenseren dat ontstaat bij de herinrichting van de Van Woustraat. Het plein waar kinderen dagelijks spelen gaat daarvoor op de schop. Buurtbewoners maken zich zorgen. Ton Damen:”Nu kan mijn oudste dochter zelfstandig met vriendinnetjes op het plein spelen. Dat kan straks niet meer als de garage wordt gebouwd. Andere speelplaatsen zijn te ver weg en bovendien kan ze de Van Woustraat niet zelfstandig oversteken.”

Kunnen kinderen nog veilig spelen als de parkeergarage straks een feit is?

Meer verkeer
Damen maakt zich ook zorgen over wat er straks terugkomt als de garage klaar is. “Met een garage van meer dan 200 parkeerplaatsen gaat het autoverkeer bij het plein flink toenemen. Hoe veilig is het dan om mijn kinderen naar het plein te laten lopen als ze een druk straatje moeten oversteken? En blijft de plek zoals die nu is wel bestaan? Nu hebben ze de ruimte om te leren fietsen, rolschaatsen en skateboarden. Andere speelgelegenheden in de buurt hebben dat niet”.

Noord-zuidroute
De ingang van de garage is gepland op de de hoek Willibrordusstraat – Servaes Noutsstraat. Daar zal het autoverkeer flink toenemen. De Servaes Noutstraat is ook het straatje dat kinderen in dit deel van De Pijp gebruiken als noord-zuidroute. Ze hoeven dan geen gebruik te maken van de Amsteldijk of Van Woustraat die voor hen te gevaarlijk is. De vraag is hoe veilig deze route straks nog is na de aanleg van de garage.

Speelplaats
Bij gemeente en stadsdeel is bekend dat het plein ook door scholen uit de buurt als speelplaats wordt gebruikt. De gemeente ziet de bouw van de garage als een kans om het plein te verfraaien. Er wordt een website opgetuigd om hiervoor ideeën te verzamelen en deze in een ontwerp te verwerken.

Informatieavond
De bouw van de Willibrordusgarage is onderdeel van een plan van de gemeente Amsterdam om in de stad twaalf ondergrondse parkeergarages aan te leggen (zie kader). Op 13 juli neemt de gemeenteraad een besluit over dit plan. Een dag later, op donderdag 14 juli organiseert de gemeente een informatieavond voor omwonenden en andere belanghebbenden. Maar het besluit om de garage te bouwen is dan al genomen.

Tempo
De herinrichting van de Van Woustraat staat voor 2018 gepland waarbij een flink aantal parkeerplaatsen verdwijnt. De garage moet in juni 2020 klaar zijn. Dat zou betekenen dat er minimaal twee jaar een tekort aan parkeermogelijkheden ontstaat. Hoe het plein en de omgeving er precies uit gaan zien is nog niet duidelijk. Of de garage ook vanaf de Ceintuurbaan of de Amsteldijk is te bereiken, wordt in een latere fase besloten.

Uniek
De omwonenden willen graag weten hoe het plein eruit gaat zien. Ton Damen: “Het Willibrordusplein is een uniek pleintje. Hier spelen alle kinderen met elkaar. Mijn zoon heeft er hele weekenden gevoetbald. Als 12-jarige mocht hij al met de oudere jongens meespelen. Bij basketbal gaat het net zo. Leeftijd of afkomst maakt niet uit. Dat is ook precies waarom ik graag in deze buurt wil wonen. Het zou jammer zijn als dat unieke karakter van het plein verdwijnt”.

Twaalf ondergrondse parkeergarages in Amsterdam. In het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit (UAM) is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor nieuwe ondergrondse parkeervoorzieningen in negen gebieden in Amsterdam. Het hele project realiseert 2.520 ondergrondse parkeerplaatsen, samen zeven voetbalvelden aan ondergrondse parkeerruimte. De kosten zijn geraamd op 205,7 miljoen euro. De garage aan het Willibrordusplein wordt het meest kansrijk genoemd. De herinrichting van de Van Woustraat wordt verwacht in 2018. Daarbij verdwijnt een groot deel van de huidige parkeerplaatsen en daarom vindt de gemeente het wenselijk dat er zo snel mogelijk een nieuwe parkeervoorziening in de buurt wordt gerealiseerd.

Meer informatie is te vinden in het Haalbaarheidsonderzoek

De Pijp Krant heeft het stadsdeel vragen gesteld over de komst van de garage en wat het voor de kinderen in de buurt betekent. Na herhaaldelijk verzoek bleven de vragen helaas onbeantwoord.

G250 Werkt!

Datum: 1 juli 2016 / Editie: July 2016 / Auteur(s): Maarten Wesselink

Zef Hemel, hoogleraar planologie (Uva) sprak op 2 juni tijdens de G250 Werkt! Zijn boodschap was duidelijk: Amsterdam groeit en De Pijp groeit mee.

Je ertegen verzetten is zinloos. Grijp liever de kans om de zaken nu eens goed te regelen. Met die uitspraak riep hij bij het publiek weerstand op. Wie gaat de prijs voor die groei betalen? Hoe duur worden de (huur) woningen en zijn er straks nog buurtwinkels als de huur van winkelpanden blijft stijgen? Genoeg stof tot nadenken voor de aanwezigen. Bij de G250 Werkt! zoeken bewoners, ondernemers, ambtenaren en politici samen naar oplossingen voor problemen in De Pijp. Iedereen kan, vanuit zijn eigen gezichtspunt, daar een bijdrage aan leveren. Vanuit de deelnemers kwam de oproep om nu eindelijk eens iets aan het afval en zwerfvuil in De Pijp te doen. Een oproep waar De Pijp Krant met een speciaal katern gehoor aan geeft.

Zaterdag 25 juni: Opentuinendag De Pijp

Datum: 1 juli 2016 / Editie: July 2016 / Auteur(s): Maarten Wesselink

Het is verrassend hoe mooi en groot de (binnen)tuinen in De Pijp zijn. Tijdens Opentuinendag De Pijp zijn 27 tuinen open voor publiek. Nog nooit waren het er zoveel als dit jaar.

Soms zijn die tuinen enorm groot, zoals in de Frans Halsstraat waar ze eerder lijken op een volkstuinencomplex. En wie verwacht er in De Pijp een stuk bos (Cinetoltuin) of een tuin bij een kinderboerderij? Ook achter Buurthuis Plan C in de Diamantbuurt ligt een grote en zonnige ruimte.

Van Plan C wandel je naar de Tellegenbuurt waar vanuit de achtertuinen de architectuur van de Amsterdamse school kan worden bekeken. Die buurt uit de jaren ’30 is veel ruimer opgezet dan de oudere wijken van De Pijp. In de Noord Pijp, die rond 1900 is aangelegd, moet je tegen de muren omhoog tuinieren om er een groene oase van te maken. Voor een gazon of een flinke boom is geen plek.

Iedere tuin is ontworpen door de tuinbezitters zelf en samen hebben ze een schat aan ervaring en kennis die ze graag met de bezoekers delen.

De Opentuinendag is zaterdag 25 juni van 11.00 tot 17.00 uur. Een passe partout (met tuinbeschrijvingen) kost 2,50 euro en is verkrijgbaar bij alle tuinen o.a.: de Oranjekerk, hoek Van Ostadestraat/2e van der Helststraat , Vereniging Frans Halstuinen, Frans Halststraat 16K en Buurthuis Plan C in de Diamantbuurt, Smaragdplein 24. De tuinen zijn te herkennen aan de ballonnen aan de gevel.

Wilt u volgend jaar ook uw tuin openstellen? Neem dan contact op met:
Werkgroep Open Tuinen De Pijp: Fred Smit a.j.smit@freeler.nl

Stadsdeel beslist over herinrichting Van Woustraat

Datum: 1 april 2016 / Editie: April 2016 / Auteur(s): Maarten Wesselink

Binnenkort beslist het stadsdeel over de herinrichting van de Van Woustraat. Het plan om auto’s op de stoep te laten parkeren roept veel weerstand op. Kiest het stadsdeel op 20 april voor de auto of geeft het fietsers en voetgangers de ruimte? Dat laatste is het beleid van de gemeente Amsterdam.

De plannen van het stadsdeel voor de herinrichting van de Van Woustraat werden dinsdag 5 april besproken in de commissie Leefomgeving en Economie. Deze Commissievergadering was een voorbereiding op de vergadering van de bestuurscommissie op 20 april. Dan neemt het stadsdeel een besluit over de plannen die staan beschreven in de Nota Uitgangspunten Herinrichting Van Woustraat.

Parkeergarage
Het stadsdeel wil een parkeergarage onder het Willibrorduspleintje om het verlies aan parkeerplaatsen te compenseren dat ontstaat met het opheffen van de parkeerstroken langs de Van Woustraat. Tot die garage klaar is mogen auto’s op de stoep parkeren.

Gevaarlijk
Volgens D66, de grootste partij in Amsterdam Zuid, is parkeren op de stoep overdag te gevaarlijk: auto’s moeten de fietsstrook kruisen om op de stoep te kunnen parkeren. Ook wil D66 dat er overdag meer ruimte op de stoep is voor voetgangers. Daarom wil deze partij ook niet dat er de hele dag op de stoep kan worden geladen en gelost. Daarvoor zouden venstertijden moeten worden ingesteld. Om kort parkeren (winkelbezoek) mogelijk te maken, denkt de partij aan plekken in de zijstraten, zo dicht mogelijk bij de Van Woustraat.

D66 vindt parkeren op de stoep overdag te gevaarlijk

Als de nota wordt goedgekeurd komt er geen eenrichtingsverkeer, blijft de tram dubbelspoor en verdwijnen de parkeerstroken aan beide zijden van de straat. Wel blijven er plaatsen voor kort parkeren (winkelbezoek) en mogen auto’s tot de parkeergarage klaar is op de stoep parkeren. Het zal van D66 afhangen of dat alleen in de avonduren mag.

Voorlopig ontwerp
Na de Nota van Uitgangspunten komt het voorlopig ontwerp. Daarin moeten nog veel keuzes worden gemaakt. Zoals vrij liggende fietspaden of fietsstroken, het aantal laad- en losplekken en de plaatsen waar kort mag worden geparkeerd. Het besluit over het voorlopig ontwerp staat gepland voor oktober. Er moet dus in korte tijd nog veel duidelijk worden. Ook of de parkeergarage haalbaar is.

Risico
Met het bouwen van een parkeergarage heeft het stadsdeel een risico genomen. Die kan de herinrichting vertragen. De gemeente Amsterdam is heel duidelijk over de herinrichting van de Van Woustraat: er moet haast worden gemaakt want de straat is, vooral voor fietsers, erg gevaarlijk. De gemeente heeft in haar verkeersbeleid ook bepaald dat fietsers en voetgangers bij de herinrichting prioriteit krijgen. Maar het is de vraag of het stadsdeel ze die prioriteit ook geeft of dat het toch kiest voor de auto.