'Star stadsdeel heeft lak aan parkerende bewoners'

Ik heb een auto en word daarvoor gestraft. Daar zorgt Stadsdeel Zuid wel voor, dat groot genoegen schept in het snoeien van parkeerplaatsen.

In de Noord Pijp zijn zo’n 800 vergunningen uitgegeven voor zo’n 600 plaatsen. Trek daar het aantal plaatsen voor taxi’s, elektrisch opladen, gehandicapten, autodate, artsen, laad- en losplaatsen van af en tel er de 16 procent bezoekers die hun bolide willen parkeren bij op en je komt op zo’n 500 plaatsen voor 800 bewoners.

Persoonlijk kon ik daar nog wel een mouw aan passen. Een kwestie van veel rondjes rijden, desnoods tegen het verkeer in en jezelf al bumperzoenend in iets te kleine plaatsen wringen.

Bolide parkeren is een kwestie van veel rondjes rijden, desnoods tegen het verkeer in en jezelf al bumperzoenend in iets te kleine plaatsen wringen.

Big deal. Maar die tijd is voorbij. Onder de Boerenwetering moet een parkeergarage voor zo’n extra 300 plaatsen komen om daarmee de wachtlijst van vergunninghouders weg te werken. Over hoe dat extra verkeer dan gereguleerd moet worden, hoor je niemand.

Terwijl in andere steden ‘buurtparkeren’ - waarbij bewoners in allerlei varianten voordelen hebben boven bezoekers en zichtbaar is nagedacht over het reguleren van het verkeer- al lang een feit is, komen ze hier niet verder dan een parkeergarage van 38 miljoen en een woud aan parkeerverordeningen die te pas en te onpas worden neergezet.

Terwijl de Raad van State een klachtenprocedure van buurtbewoners in behandeling nam, werd tweederde van de Ruysdaelkade alvast omgespit en verdwenen er de eerste tachtig van de honderd te schrappen parkeerplaatsen - waarmee het saldo op 400 plekken voor 800 vergunninghouders komt, voor zolang de bouw tot eind 2016 duurt.

Duurde het maar tot 2016! De Raad van State gaf de buurtbewoners gedeeltelijk gelijk en de bouw van de parkeergarage is geschorst. Volgens VVD-bestuurder van Zuid, Paul Slettenhaar, gaat dat maximaal 26 weken duren en daarna ziet hij geen onoverkomelijke problemen meer om de bouw voort te zetten. “Dit project zit goed in zijn financiën,” zei hij op dichtbij.nl. En zo is het.

Al bij de eerste spade in de grond was het budget van 35 miljoen met 3 miljoen overschreden. Er zal en moet gebouwd worden. Het stadsdeel is zo totaal niet bezig met de bewoners, voor wie ze in de eerste plaats toch in het leven is geroepen, dat ze het vertikt de opgeheven parkeerplekken op de Ruysdaelkade voor die 26 weken te herstellen.

Met mijn vergunning mag ik mijn auto nu ook op andere plekken zetten waar geen of alleen ’s nachts plaats is of waar je de tram moet nemen om thuis te geraken.

Waar ik hem per se niet mag neerzetten en waar altijd ruimte is, is in het sjiekere Museumkwartier aan de overzijde van de Ruysdaelkade, waar de bobo’s wonen. Dus kies ik eieren voor mijn geld. Als ik al een parkeerplaats vind, ben ik er zo blij mee dat ik er niet meer vanaf durf te komen. Is dat de bedoeling misschien, meneer Slettenhaar? 

(15 juni 2015)