'Koffie-imperium De Pijp'

De coffeeshop heeft plaatsgemaakt voor de koffieshop. Definitief. De Dampkring is Starbucks geworden. Lurken aan een vette joint is passé, dat doe je nu aan....

...een letterlijk vette ‘toffee nut latte’ of een ‘caramel macchiato’.

‘Gezellig samen genieten’, vindt Starbucks, en dat is precies wat een generatie hipsters en meisjes met Ughs massaal doet: met z’n allen lekker vertrutten. Niet dat de ouderwetse coffeeshop nou zo’n fijne bijdrage leverde aan het straatbeeld, maar de koffieshops nieuwe stijl doen dat bepaald ook niet. Het lijkt wel een ziekte, zoals die tenten vol gekunstelde dikmakende koffiegerechten langzaam maar zeker De Pijp infiltreren.

Het Heinekenplein en al die zijstraten –waar het ook wemelt van de koffieshops, al of niet ingelijfd in vintage shops- niet meegerekend, tel ik alleen al in de Ferdinand Bolstraat tien koffieshops. Vlaggenschip van het koffie-imperium waarin de buurt verwordt, is de nieuwste vestiging van Starbucks: de Amerikaanse koffieketen die zich laat voorstaan op duurzaamheid omdat ze ‘boeren en hun gemeenschappen ondersteunt’, maar ondertussen vooral zichzelf ondersteunt door via een Nederlandse constructie miljoenen euro’s aan belasting te ontwijken.

‘Gezellig samen genieten’, vindt Starbucks, en dat is precies wat een generatie hipsters en meisjes met Ughs massaal doet: met z’n allen lekker vertrutten. 

Er is al een en ander gezegd over winkel- en horecaketens á la Starbucks, die met het openen van de Noord-Zuid lijn straks de enigen nog zijn die de hoge huren kunnen opbrengen. Ik hoor dat de Ferdinand Bol een tweede Kalverstraat kan worden en ik vrees het ergste. Maar ik laat me graag geruststellen door straatmanager Brechtje Schildkamp, die onlangs in het Metro blaadje van de gemeente Amsterdam liet weten dat ‘wat De Pijp eigen maakt, we niet kwijt willen’.

‘Het gaat’, zei ze, ‘om de juiste mix, waarbij unieke eenpitters naast filialen van grote ketens kunnen bestaan en elkaar versterken.’ Heeft ze het over koffie? ‘Het straatmanagement’, lees ik verder, ‘wil een eigen visie ontwikkelen op de richting die het winkelgebied op wil gaan. De Pijp staat bekend om z’n grote variatie in aanbod: van antiek tropische producten, tot pannensets en van hippiekleding tot Hema-worst en kunstboutiques.’ Of het straatmanagement bestaat uit koffiefetjisten, die de ballen verstand hebben van diversiteit of het interesseert ze eenvoudigweg geen ruk wat er in De Pijp gebeurt, als het maar geld oplevert.

Wat de reden ook moge zijn, het lijkt er niet op dat er nog enige plaats is voor antiek, tropische producten of hippiekleding in de Ferdinand Bol.

Maar er is hoop. Bewonersplatform De Pijp voorspelt met de komst van Starbucks een koffieoorlog. Laten ze met scherp schieten! Op elkaar, op het straatmanagement. Graag met heel sterke koffiebonen.

(1 december 2014)