Blikjes

Met mijn blik op de weg loop ik door de buurt, speurend naar blik op de weg, achteloos weggegooid blik. Blikjes. Ik fotografeer zwerfvuil, voor de fotopagina van De Pijpkrant.

Papier, plastic, glas, blik, de hele verpakkingsindustrie komt voorbij. Febo en Coffee Company scoren goed maar ook Djoezz!, Appelsientje, Fristi, Taksi en Wicky dingen mee naar een positie in de top drie.

We leven inderdaad in een wegwerpmaatschappij! Coca Cola, Royal Club, Heineken en Amstel Pepsi, Sisi, Lipton Clear, de blikjes liggen voor het oprapen. Maar wie wil dat? Ook opvallend veel ‘energiedrankjes’. AA-high energy, Red Bull ‘geeft je vleugels’, en Dr. Pepper’s ‘can you handle the taste?’

Blijkbaar kunnen veel buurtbewoners wel een oppeppertje gebruiken. Terwijl ik in de Karel du Jardinstraat een kiekje schiet, hoor ik: “mooie foto, mevrouw”. Er klinkt een lichte spot in door, meen ik. Een jongen van een jaar of twintig lacht naar me, een beetje uitdagend. “Ja, ik doe mijn best”, antwoord ik. Nog voor ik verdere uitleg kan geven heeft hij zijn conclusie al getrokken. “Voor de gemeente zeker, hè?”, zegt hij in het voorbijgaan, “dat ze die rotzooi eens gaan opruimen. Goed hoor, mevrouw, echt, dat meen ik, top.” En hij steekt zijn duim op.

Tsja, als iedereen nou zijn rotzooi zelf in de vuilnisbak zou gooien , had ik hem nog willen zeggen, dan hoeft de gemeente geen blik straatvegers open te trekken. Maar daar kreeg ik de kans niet meer toe, daarvoor was hij al te ver doorgelopen.


depijpinbeeld.blogspot.com