We willen door
De Pijp Krant heeft altijd tevreden mogen zijn over haar naamsbekendheid. Enquêtes wijzen uit dat de krant goed gelezen en sterk gewaardeerd wordt.
Omdat de krant erg hecht aan de binding met de buurt, hebben de redactie van de krant en het bestuur van Wijkcentrum Ceintuur besloten dat het vanaf volgend jaar allemaal een tikkeltje anders moet met de krant.
Nieuwe doelstellingen
Omdat De Pijp Krant volgens het stadsdeel Zuid niet valt binnen de nieuw geformuleerde doelstellingen van het welzijnswerk - ‘voorkoming van vereenzaming en sociaal isolement’ - wil het stadsdeel de subsidie aan de krant stopzetten. De Pijp Krant zou ouderen, mensen met psychische problemen en inburgeraars, de drie doelgroepen waar het ‘vernieuwd welzijn’ zich specifiek op richt, te weinig bedienen. De Pijp Krant rekent deze mensen echter graag tot haar lezers, net als studenten, yuppies, stripliefhebbers, krakers, winkeliers, cultuurliefhebbers, natuurbehoeders, puzzelaars en ….politici. De Pijp Krant wil er graag zijn voor iedereen die betrokkenheid bij de buurt voelt. Sommige politici vinden de krant te veel een platform voor activisten. Dat voor de huidige redactie journalistieke principes, zoals hoor en wederhoor, van veel groter belang zijn dan verspreiding van idealisme, kan dat beeld niet kantelen. Het imago verandert minder snel dan de inhoud en de samenstelling.
Hard gelag
Het was voor de krant een hard gelag dat het toekomstperspectief leek weg te vallen. Maar nu de klappen verwerkt zijn, bruist het op de redactie van de ideeën. Nestor Gert Meijerink, coördinator van de krant, zag het even heel somber in. Tien jaren werk leken hem uit handen geslagen te worden. Meijerink: “Ik kon van mijn betrokkenheid bij de wijk mijn hobby en mijn werk maken. De Pijp Krant was daarvoor het podium en zal meer dan ooit daarvoor het podium worden.”
Maarten Wesselink (5 jaar redactielid), Christine Westerveld (3 jaar), Minka Bos (2 jaar) en Ton van der Tas (1 jaar) verzorgen de rubrieken die De Pijp Krant het dichtst bij de burgers brengt. Met ‘Inburgeren met De Pijp Krant’ heeft Wesselink al tientallen bewoners uit of ambachtslieden in De Pijp voorgesteld. Wesselink vraagt alle ‘inburgeraars’ naar specifieke ‘Pijppunten’ en krijgt steeds verrassende antwoorden.
Westerveld plaatst in haar column ‘@hris’ elke keer opnieuw voorvallen in De Pijp in een grappig perspectief. Westerveld: “Door mijn vrijwilligerswerk voor De Pijp Krant ben ik erg op de hoogte geraakt van wat er speelt in mijn buurt. Op straat kom ik regelmatig mensen tegen vanwege mijn werk voor De Pijp Krant. Eigenlijk is De Pijp een dorp binnen de grote stad. Weten dat wat je schrijft gepubliceerd kan worden, scherpt de geest.
Daar heb ik bij De Pijp Krant de gelegenheid voor gekregen.” Via de aanwezigheid in De Pijp van een busje van de reclassering, een verouderd bordje of een gewiekste verkoopjongen in een blauw Parooljasje brengt Westerveld haarfijn een stukje ‘eigen’ Pijp helemaal tot leven. In de rubriek ‘Alledaags’ van Minka Bos geven oudere buurtbewoners een bespiegeling op hun leven. En Van der Tas put in ‘Prenten van weleer’ uit zijn grote stapel oude ansichtkaarten van De Pijp. Zo kwamen onder meer De Albert Cuyp en de Ferdinand Bolstraat van een eeuw geleden al aan bod. Van der Tas vindt dat hij zich ‘in een jaar sterk heeft kunnen ontwikkelen in het schrijven van de begeleidende stukjes tekst’. Inmiddels schrijft Van der Tas ook grotere artikelen. Meijerink ziet in de vernieuwde Pijp Krant een uitdaging om nog meer voor de buurt te betekenen. Meijerink: “We gaan een prachtige krant met nog meer service voor de lezers maken.”
Bastion van Pijpgeluiden
Voor De Pijp Krant zijn er volop mogelijkheden om het merk te versterken. Voor het welslagen van de krant nieuwe stijl is het cruciaal dat de krant aan één lijn vasthoudt en voor de bewoners een herkenbare kwaliteitskrant wordt, die hen tijdig van de juiste informatie voorziet. Dat vraagt een strakker redactiebeleid en een grotere discipline. Redactieleden hebben dat er graag voor over. Deadlines zullen aangescherpt moeten worden, er vindt een uitbreiding van het aantal pagina’s plaats en er wordt onderzocht of de verschijningsfrequentie (nu twee keer per kwartaal) omhoog gaat. Meijerink denkt dat werken voor De Pijp Krant alleen maar ‘nog plezieriger’ wordt als De Pijp Krant een merk wordt waar eigenlijk geen Pijpbewoner zonder kan.
Achter de schermen wordt koortsachtig gewerkt aan de toekomst van de krant. De krant wil zich meer op cultuur gaan richten en op eigen kracht de samenwerking aangaan met organisaties, instellingen en ondernemers uit de buurt. De Pijp Krant wordt daarmee veel meer nog dan dat het was een bastion van Pijpgeluiden. We willen dat bewoners wanneer de krant op de deurmat ploft benieuwd zijn naar wat zich de komende periode allemaal in De Pijp afspeelt.
De nieuwe Pijp Krant wordt de agenda voor de buurt. Van der Tas verheugt zich op de verandering: “De krant wordt onmisbaar voor iedere buurtbewoner, met heel veel variatie. Uitgaan, politiek, geschiedenis, social interest, ouderen. Dat betekent meer werk, meer contacten en een grotere druk om alles draaiende te houden.”
Klare wijn
Natuurlijk wil De Pijp Krant behouden wat goed is. Van de vertrouwde, vlotte vormgeving zal de krant niet afstappen. Een kritische benadering van de politiek schuwt de krant ook straks nog steeds niet. Aandacht voor huurdersbelangen en welzijns- en opbouwactiviteiten behoudt ze en uiteraard gaan de succesrubrieken van Wesselink, Westerveld, Bos en Van der Tas niet verloren. Dus de krant schenkt straks inderdaad nog aardig wat vaatjes oude wijn in nieuwe zakken. Maar het assortiment wordt uitgebreid. De Pijp Krant zal in ieder geval uitsluitend klare wijn schenken, want ze is voor niemand een spreekbuis, hoe open ze ook staat voor ieders mening en diverse belangen.
Onder druk gezet door de aangekondigde bezuiniging heeft De Pijp Krant het plan opgevat om nog beter aan te sluiten bij de belevingswereld van de gemiddelde Pijpbewoner, onder andere door meer service te bieden.
De Pijp is een van de bijzonderste wijken van Amsterdam. Een dergelijke wijk verdient een bijzondere krant. Dat was De Pijp Krant al, maar dat wordt ze nog een beetje meer. Zodat straks ook de laatste der Mohikanen ullen moeten beamen dat we (allang) geen actiekrant meer zijn. Met De Pijp Krant in de hand kan straks iedereen weten wat er allemaal in De Pijp te doen is.
De Pijp Krant ontvangt graag tips en ideeën van lezers. Zijn er onderwerpen waar u meer over wilt weten? Verwacht u een bepaalde servicerubriek? Kent u mensen die wij nodig eens moeten interviewen? Wilt u het cultuuraanbod in De Pijp overzichtelijk op een rijtje? Vindt u dat sommige zaken beter kunnen of wilt u ons juist een hart onder de riem steken? Laat het ons weten via pijpkrant@wijkcentrumceintuur.nl.