Wat gaat er met mijn huis gebeuren?
Wat zou de eigenaar van plan zijn met uw huurwoning? Een vraag die zeker bij u op zal komen als er al jaren geen groot onderhoud meer is gepleegd of achterstallig onderhoud met knip- en plakwerk verholpen wordt.
Als huurder hebt u met de nieuwe wet de mogelijkheid om informatie op te vragen bij uw verhuurder. Niet alleen over eventuele onderhoudsplannen, maar ook over het slopen, renoveren, verwerven, vervreemden en bezwaren van woongelegenheden. Ook moet de verhuurder informatie verstrekken over de samenstelling, kwaliteit en prijs van het eventuele dienstenpakket. Een briefje aan de verhuurder zou moeten volstaan.
De gevraagde informatie moet door de verhuurder aan de huurder verstrekt worden op basis van de vernieuwde ‘Wet op het overleg huurders verhuurders’, ofwel de Overlegwet. Deze wet bepaalt nog veel meer. Als huurders zich bijvoorbeeld aaneensluiten tot een bewonerscommissie voor een gezamenlijk complex moet de verhuurder, ook uit eigen beweging, de bewonerscommissie informeren over wijzigingen in het beleid. Het voorkomt dat u telkens dezelfde informatie op moet vragen om te kijken of er wat gewijzigd is.
De informatie voor de bewonerscommissies moet vergezeld gaan van de beweegredenen van de verhuurder. Ook moet de verhuurder duidelijk maken welke gevolgen de beleidswijzigingen hebben voor de betrokken huurders.
De informatie, en dan?
Als u als individuele huurder de informatie hebt opgevraagd én ontvangen weet u wellicht uit welke hoek de wind waait. U weet dan of er veel staat te gebeuren, of juist helemaal niets, terwijl dit wel noodzakelijk is. Als individuele huurder kunt u met uw verhuurder in gesprek gaan, maar wettelijk is er niets geregeld over uw positie als overlegpartner. Dat is wel het geval als u samenwerkt met uw medehuurders en een bewonerscommissie opricht. Deze kan dan zelf onderwerpen agenderen, bijvoorbeeld voorstellen om de woningen beter te isoleren. Ook kan de wijze van afhandelen van onderhoudsklachten aan de kaak gesteld worden. Alleen met opgave van redenen kan een verhuurder weigeren over een bepaald onderwerp te praten.
Voorbeeld
Stel, u huurt al jaren een woning. Onderhoudsklachten worden verholpen, zij het niet heel snel. Plots krijgt u een servicekostenafrekening en het blijkt dat u twee keer zo veel gaat betalen voor geleverde diensten. Deze verhoging geldt ook voor huurders in de panden naast u. Uw buurman gaat naar de huurcommissie en wint de zaak. De verhuurder blijft aan de overige huurders wel de hoge kosten doorbelasten. In dat geval kan een bewonerscommissie dit beleid ter discussie stellen en bijvoorbeeld met de verhuurder afspreken de uitspraak voor iedereen te laten gelden. Dan kunt u ook meteen de trage afhandeling van de onderhoudsklachten bespreken. Wie weet vallen er verbeteringen af te spreken.