'Voedselbank is bijna leeg'
Zo krijgt de voedselbank in De Pijp al enige tijd te weinig donaties om de honderd gezinnen in de buurt, die een beroep doen op de voedselbank, te ondersteunen in hun eerste levensbehoefte. Als gevolg van de economische crisis proberen producenten van levensmiddelen en winkels, de grootste leveranciers van de voedselbank, vraag en aanbod van producten nog scherper op elkaar af te stemmen. Hierdoor blijft er minder over voor de voedselbank.
Om de nood bij de voedselbank in De Pijp onder de aandacht te brengen voerde Combiwel, de organisatie voor welzijn en kinderopvang in Amsterdam, op vrijdag 8 mei een bliksemactie. Bij winkels in de buurt deelden werknemers van de Boston Consultancy Group, die van hun baas toestemming hadden gekregen om een dag vrijwilligerswerk te doen, flyers uit aan het winkelend publiek. Ze nodigden de klanten ook uit om bovenop de eigen boodschappen iets extra’s te kopen voor de voedselbank. Bij Albert Heijn aan het Cornelis Troostplein werd daar goed gehoor aan gegeven. Een mevrouw schonk zelfs een boodschappenwagentje vol levensmiddelen. En de Hema doneerde 24 kratten vol overgebleven paaseieren. Weliswaar niet de verantwoorde voeding uit de ‘Schijf van Vijf, die het Voedingscentrum’ adviseert te eten, maar een lekker chocolaatje gaat er natuurlijk ook wel in.
Deze bliksemactie was eenmalig, maar zolang het nodig is gaat het inzamelen van voeding voor de voedselbank gewoon door. Donaties zijn altijd welkom! De gezinnen die afhankelijk zijn van de voedselbank hebben vooral behoefte aan lang houdbare producten als rijst en pasta, bakolie, koffie en thee, fruit in blik, groente in blik, houdbare melk, suiker, soep in blik en houdbare vruchtensap. In de flyer staat uitdrukkelijk ‘geen alcohol’.