Verliest stadsdeel greep op Rode Loper?

Terugkomst tram in Ferdinand Bolstraat nog punt van discussie

DE BUURTKWESTIE
Het Definitief Ontwerp (DO) voor de Rode Loper (de inrichting van de straten boven het metro-traject) wordt 17 december a.s. voorgelegd aan het Algemeen Bestuur van Stadsdeel Zuid en daarna doorgestuurd naar B&W. De komst van de metro betekent dat er per dag 30.000 mensen de stations in- en uitkomen. Ook de winkels in de Ferdinand Bolstraat zullen dan extra publiek aantrekken. De herinrichting van de openbare ruimte is voor de dagelijkse gebruikers en de aangrenzende buurten dus een belangrijke ingreep.

De Gemeente heeft 10 jaar de tijd gehad om hierover na te denken, maar de belangrijkste knelpunten zijn zelfs in deze eindfase nog niet opgelost. Volgens Platform Bewoners van De Pijp heeft Stadsdeel Zuid zich door het projectbureau van de Rode Loper behoorlijk aan het lijntje laten houden.

Voorbeeld 1: fietsparkeren
Er zijn geen inpandige fietsenstallingen. Die zijn noodzakelijk want al komen er op de stoep veel fietsparkeerplaatsen, het is lang niet genoeg. (1400 plekken zijn er inpandig nodig: dat is 14x de huidige fietsenstalling in de 1e Jan van der Heijdenstraat). Aanvankelijk waren er bij iedere metro-ingang inpandige stallingen gepland, maar die zijn wegbezuinigd.

Al in 2013 toonde het bewonersplatform aan dat hierdoor een levensgroot probleem ontstaat. Uit allerlei potjes werd in allerijl geld bijeen gesprokkeld, maar inmiddels was het te laat om de stallingen nog in de bouw mee te nemen. Tot op de dag van vandaag zou er nog naarstig naar geschikte panden worden gezocht, maar over de voortgang van die zoektocht is niets bekend. Ook niet bij de politici van het Stadsdeel die B&W dienen te adviseren. (Het moet dan wel een pand zijn naast de metro-ingang want anders heeft het natuurlijk geen zin).

Het begint bij het Stadsdeel langzaam duidelijk te worden dat de enige afdoende oplossing toch een ondergrondse fietspakeergarage is, zoals ook op andere locaties in de stad inmiddels is gerealiseerd. Maar het Stadsdeel wacht nog steeds af en onderneemt niets.

Voorbeeld 2: welke tramlijn komt terug?
Het is niet duidelijk welke tramlijn terugkomt. Het GVB en de Regioraad hullen zich hierover in nevelen. Ook bij de politici is onbekend wat er besloten is. Er komt een tram terug. In het Definitief Ontwerp liggen de sporen er net zo bij als voor de bouw van de metro. Als tramlijn 16 of 24 terugkomt betekent dit dat of in de Albert Cuypstraat of in een deel van de Ferdinand Bolstraat het spoor niet wordt gebruikt. Het zou er alleen voor noodgevallen liggen (calamiteitenspoor) maar het GVB geeft niet aan hoe vaak het denkt dit spoor nodig te hebben. Als dat eens in de vijf jaar is, moet je je toch afvragen of de toch al krappe Ferdinand Bolstraat daarvoor gebruikt moet worden. Al jaren geleden hebben bewoners aangegeven dat de terugkomst van de tram in de Ferdinand Bol, tussen de Albert Cuyp en de Ceintuurbaan, niet wenselijk is. De Ferdinand Bolstraat wordt een plusnet fiets- en voetgangersgebied en een tram is dan een forse obstructie als het om de veiligheid van niet-gemotoriseerde bezoekers gaat. Dat staat ook in het DO. Platform Bewoners van De Pijp vindt het bovendien onverantwoord om de inrichting van de straat te laten afhangen van een ongebruikt spoor.

Een definitief ontwerp met grote hiaten dus. Hoe gaat het Stadsdeel dit nu nog in goede banen leiden? Wij vinden: gewoon het DO uitstellen totdat er duidelijkheid is. Dan kan er pas een weloverwogen beslissing worden genomen.

 

Marieke Bekirov - Platform Bewoners van  de Pijp.