Stadsdeel beslist over herinrichting Van Woustraat

Kiest het stadsdeel in de Van Woustraat voor auto's of voor fietsers en voetgangers?

Binnenkort beslist het stadsdeel over de herinrichting van de Van Woustraat. Het plan om auto's op de stoep te laten parkeren roept veel weerstand op. Kiest het stadsdeel op 20 april voor de auto of geeft het fietsers en voetgangers de ruimte? Dat laatste is het beleid van de gemeente Amsterdam.

De plannen van het stadsdeel voor de herinrichting van de Van Woustraat werden dinsdag 5 april besproken in de commissie Leefomgeving en Economie. Deze Commissievergadering was een voorbereiding op de vergadering van de bestuurscommissie op 20 april. Dan neemt het stadsdeel een besluit over de plannen die staan beschreven in de Nota Uitgangspunten Herinrichting Van Woustraat.

Parkeergarage
Het stadsdeel wil een parkeergarage onder het Willibrorduspleintje om het verlies aan parkeerplaatsen te compenseren dat ontstaat met het opheffen van de parkeerstroken langs de Van Woustraat. Tot die garage klaar is mogen auto's op de stoep parkeren.

Gevaarlijk
Volgens D66, de grootste partij in Amsterdam Zuid, is parkeren op de stoep overdag te gevaarlijk: auto's moeten de fietsstrook kruisen om op de stoep te kunnen parkeren. Ook wil D66 dat er overdag meer ruimte op de stoep is voor voetgangers. Daarom wil deze partij ook niet dat er de hele dag op de stoep kan worden geladen en gelost. Daarvoor zouden venstertijden moeten worden ingesteld. Om kort parkeren (winkelbezoek) mogelijk te maken, denkt de partij aan plekken in de zijstraten, zo dicht mogelijk bij de Van Woustraat.

D66 vindt parkeren op de stoep overdag te gevaarlijk

Als de nota wordt goedgekeurd komt er geen eenrichtingsverkeer, blijft de tram dubbelspoor en verdwijnen de parkeerstroken aan beide zijden van de straat. Wel blijven er plaatsen voor kort parkeren (winkelbezoek) en mogen auto's tot de parkeergarage klaar is op de stoep parkeren. Het zal van D66 afhangen of dat alleen in de avonduren mag.

Voorlopig ontwerp
Na de Nota van Uitgangspunten komt het voorlopig ontwerp. Daarin moeten nog veel keuzes worden gemaakt. Zoals vrij liggende fietspaden of fietsstroken, het aantal laad- en losplekken en de plaatsen waar kort mag worden geparkeerd. Het besluit over het voorlopig ontwerp staat gepland voor oktober. Er moet dus in korte tijd nog veel duidelijk worden. Ook of de parkeergarage haalbaar is.

Risico
Met het bouwen van een parkeergarage heeft het stadsdeel een risico genomen. Die kan de herinrichting vertragen. De gemeente Amsterdam is heel duidelijk over de herinrichting van de Van Woustraat: er moet haast worden gemaakt want de straat is, vooral voor fietsers, erg gevaarlijk. De gemeente heeft in haar verkeersbeleid ook bepaald dat fietsers en voetgangers bij de herinrichting prioriteit krijgen. Maar het is de vraag of het stadsdeel ze die prioriteit ook geeft of dat het toch kiest voor de auto.