Smalle stoepen bij herinrichting Van Woustraat

Stoep in de Van Woustraat gaat terug van 3,20 meter naar 2,20 meter. Foto: Maarten Wesselink

De gemeente moet binnenkort kiezen of auto's in de Van Woustraat straks 30 of 50 kilometer per uur mogen rijden. De gevolgen zijn groot. 

De herinrichting van de Van Woustraat (tussen Stadhouderskade en Tolstraat) komt dichterbij. Het stadsdeel heeft in januari een conceptnota met uitgangspunten opgesteld die dit voorjaar in de commissie Leefomgeving en Economie van het Stadsdeel Zuid is besproken.

In de nota zijn twee varianten uitgewerkt waarvan één de voorkeur heeft van het stadsdeel. Nu moet de nota nog worden goedgekeurd door de Centrale Stad.

 

Variant 1

Een variant met een maximum snelheid van 30 km/u zonder vrijliggende fietspaden. Met een dubbel tramspoor waarbij het auto- en vrachtverkeer gebruik maakt van de trambaan. Met fietsstroken (een gekleurde strook op het wegdek), trottoirs en een strook met parkeervakken en laad- en loshavens aan weerszijden van de straat.

 

Variant 2

Een variant met een maximum snelheid van 50 km/u en vrijliggende fietspaden. Met een dubbel tramspoor en een rijbaan voor auto- en vrachtverkeer. De vrijliggende fietspaden worden met een schampstrook gescheiden van de rijbaan en trottoirs aan weerszijden van de straat. In deze variant ontbreken parkeervakken en laad- en loshavens. Die moeten in de zijstraten worden aangelegd want in deze opzet is daar in de Van Woustraat geen ruimte voor. Herinrichting heeft negatieve consequenties voor ondernemers- en verblijfsklimaat

 

Smalle stoep

Bij het opstellen van de conceptnota moet het stadsdeel rekening houden met gemeentelijk (verkeers)beleid. Dat bepaalt dat bij de herinrichting van de Van Woustraat fietsers en voetgangers prioriteit hebben boven tram en auto. Het stadsdeel heeft de belangen van alle gebruikers van de straat in kaart gebracht en ze tegen elkaar afgewogen. De voorkeur heeft de 30 km/u-variant waarin de stoep smaller wordt en de voetgangers er op achteruit gaan.

 

Ondernemersklimaat verslechtert

Het stadsdeel schrijft in de conceptnota dat de smalle stoep (op sommige plekken van 3,10 naar 2,20 meter) negatieve consequenties heeft voor het ondernemers- en verblijfsklimaat. En dat de 30 km/u variant tegen het verkeersbeleid ingaat van de gemeente Amsterdam dat fietsers en voetgangers in de Van Woustraat de ruimte wil geven. Toch kiest het stadsdeel voor de 30 km/u variant, die de mogelijkheid biedt laad- en loshavens te realiseren, parkeercapaciteit (deels) te behouden en tweerichtingsverkeer voor auto's en ook trams te handhaven. Volgens de nota gaat de fietser er (vergeleken bij de bestaande situatie) op vooruit want er komt een snelheidslimiet van 30 km, een fietsstrook (geen vrijliggend fietspad) en aan de linkerzijde van elke ongelijkwaardige zijstraat met uitrijdend verkeer, verdwijnen twee parkeerplaatsen om het zicht op de kruising te verbeteren.

 

Voortgang

Het is nu wachten op het oordeel van de Centrale VerkeersCommissie, die het bestuur van de gemeente Amsterdam adviseert. Mocht de 30 km/u variant niet doorgaan dan blijft de 50 km/u variant over als, zoals het stadsdeel het noemt, de terugvalvariant.