Rumoer rondom parkeergarage verstomt heel even

De Boerenwetering: wel of geen parkeergarage?

De geplande parkeergarage onder de Boerenwetering zorgt voor reuring onder buurtbewoners. De angst voor te hoog oplopende kosten, nieuwe overlast bij weer een megaproject en aantasting van het fundament van veel gebouwen houdt veel buurtbewoners in de greep. De politiek kan niet zomaar een besluit over de hoofden van de bewoner nemen.

De respons op de enquête over de garage dit jaar was minimaal. Slechts zeven procent van de buurtbewoners nam de moeite via de vragenlijst hun mening kenbaar te maken. Ook de informatie- en inspraakrondes, die ideeënateliers werden genoemd, leverden weinig op. Sceptici zullen apathie constateren, maar betrokkenen weten beter. Het zijn juist de vele tegengestelde meningen en de stoomwalsoperatie van het stadsdeelbestuur die de discussie bemoeilijken en het geloof in een goede oplossing bij de burgers ondermijnen.

Opgeruimd huis
Jan Witting initieerde namens zijn eigen Partij van de Arbeid en samen met VVD en D’66 het politieke verzet tegen de plannen voor de garage, die GroenLinks ten uitvoer wil brengen. De lage respons op de enquête vindt hij een “creatieve vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid”. Op de politieke agenda stond het deelraadbesluit voor 16 december 2009 vastgesteld. Maar Witting vindt dat met het oog op de fusie tussen de stadsdelen Oud-Zuid en Zuideramstel niet voor de verkiezingen in maart 2010 een besluit genomen kan worden over een megaproject dat voor vele miljoenen euro’s op de begroting zal drukken. “Bij de fusie moeten we een opgeruimd huis achterlaten. Je kunt niet nu nog allemaal moeilijk omkeerbare zaken in gang zetten”, vindt Witting.

Splijtzwam
De volautomatische parkeergarage voor de Frans Halsbuurt is een splijtzwam tussen de fracties van collegepartijen GroenLinks en de PvdA. Over de inrichting van de openbare ruimte denkt de PvdA pragmatisch. “De plannen van GroenLinks zijn sympathiek, maar niet realistisch. Ze zijn te duur, te slecht onderbouwd en te riskant.” Vooral ergerlijk vindt Witting de houding van wethouder Paul van Grieken van GroenLinks, die hij regentesk gedrag verwijt, omdat hij “dwars tegen allerlei adviezen van ingenieurs in en over de hoofden van de burgers heen vasthoudt aan een plan met de minst intelligente wijze van uitvoering. De bevolking wordt door hem geschoffeerd. Daarom nodigen we iedereen 21 januari 2010 uit om aan de gehele PvdA-fractie zijn zegje te doen. Wij zoeken aansluiting bij de ideeën van de bevolking. Voorlopig lijkt het burgerplan om de leegstaande parkeergarage aan de Hobbemakade met een loopbrug te verbinden met de Ruysdaelkade een veel geschiktere oplossing.” Met dat plan worden er slechts 160 nieuwe parkeerplaatsen gecreëerd, maar wel vele miljoenen euro’s bespaard.

Westeinde
Witting vindt dat er “primair geld voor verbetering van de situatie rond de Van Woustraat en Westeinde uitgetrokken moet worden. De Van Woustraat is volop in ontwikkeling. Een nieuw soort ondernemers heeft zich hier gevestigd. Tussen de stad en de Noord-Pijp zou een parkeergarage moeten komen, met directe aansluiting op het openbaar vervoer. Hier heeft het stadsdeel veel meer aan, omdat hierbij externe financiers, zoals de Nederlandsche Bank betrokken kunnen worden.”

Witting heeft na het echec met de Noord/Zuidlijn de wind in de zeilen. Hoewel het stadsdeel geen enkele betrokkenheid met de metrolijn heeft, is een nieuw megaproject in de buurt voor veel burgers het volgende bewijs dat de overheid haar dure speeltjes met ongewisse afloop door de strot van de burgers wil duwen. De idyllische visie van GroenLinks op parkeren en de openbare ruimte heeft leefbaarheid voorop staan, maar gaat voorbij aan de praktische weerbarstigheid, waarbij mensen angstig worden voor verzakkende huizen, tijdens de werkzaamheden tijdelijke onbereikbaarheid van hun eigen straat en uit de pan rijzende kosten.

Ambigue
Bestudering van het plan van GroenLinks voor de parkeergarage bij de Ruysdaelkade leert dat er een grote ambitie uit spreekt. De Pijp moet zich spiegelen aan Londen en Groningen, maar vooral aan Bilbao dat “van een zwaar vervuilde stad omgetoverd is in een prachtig oord door een totale ommekeer in de hoofdvorm van transport (metro en tram) in combinatie met nieuwe, grote ondergrondse parkeergarages. Wandelboulevards, parkeerplaatsvrije en zelfs compleet autovrije straten.” Hoewel enthousiasmerend oogt het visieplan futuristisch en steriel. Het laat op het eerste oog weinig ruimte voor veranderingen.

Toch is fractievoorzitter van GroenLinks Bram Bos nog steeds positief over de haalbaarheid van het plan. “VVD, D66 en GroenLinks willen een garage onder de Boerenwetering, maar we geven alle drie een ander gewicht aan het doel openbare ruimte versus het doel vergroten van de parkeercapaciteit. Onze verwachting is dat deze partijen daar wel uitkomen, maar het is geen gelopen race.” Volgens hem wil GroenLinks zich echt wel flexibel opstellen. “We hadden gehoopt dat veel meer mensen actief meedachten over dit project. Onze indruk is dat veel mensen het idee achter de garage ondersteunen, maar natuurlijk zien we ook tegenstellingen: sommigen die geen parkeerplaats extra willen, terwijl anderen die garage juist als een kans zien voor meer plekken voor auto's. Wat dat betreft zijn de reacties uit de buurt heel vergelijkbaar met de opstelling van de verschillende partijen in de raad. Draagvlak in de buurt is dus ambigue: de meeste mensen zien die garage wel zitten, maar dat doen ze soms wel vanuit heel verschillende motieven. Het is aan de politiek om daar een goed midden in te vinden.”

Angst en bedenkingen
Juist de angst voor een halfslachtig compromis, waardoor uiteindelijk het autogebruik toch nog toeneemt, is voor Els Willems van Amsterdam Anders/De Groenen een van de hoofdredenen om niet langer voor de bouw van de garage tezijn. “Parkeergarages aan de randen van de stad hadden onze voorkeur, maar in dit deel van de stad leek de openbare ruimte er op vooruit te kunnen gaan. Door de hoge kosten en de risico’s, maar vooral door de waarschijnlijk niet tegen te houden uitbreiding van de parkeervergunningen die VVD en D’66 voorstaan is dat twijfelachtig geworden.” In de buurt zijn enkele betrokkenen deskundig geworden. Ate Klein bijvoorbeeld leest alle rapporten die er verschijnen.

Ingenieursbureau Fugro toont aan dat tientallen huizen in de omgeving preventief vernieuwd moeten worden, terwijl beïnvloeding van het grondwaterpeil risico’s voor de fundering in een veel groter gebied met zich meedraagt. Klein: “Dat het allemaal mis kan gaan is bekend van de Noord/Zuidlijn. En in Rotterdam zijn er problemen met de Blunderput. In Groningen waar ze twaalf garages hebben, is het werk onder het Damsterdiep gestaakt omdat de aannemer eerst duidelijkheid wil over de kosten van het schadeherstel aan de omliggende panden. In Den Haag zijn er problemen met een garage naast een museum. Zo kan ik nog wel even doorgaan. De kosten van de aanleg onder de Boerenwetering zijn nu al extreem hoog. Een plaats in een parkeergarage hoort niet meer dan € 30.000 te bedragen. We komen waarschijnlijk op een veelvoud daarvan.” Duidelijk is dat de parkeergarage de gemoederen nog lang bezig zal houden.