Projectweek over mensenrechten op het Berlage Lyceum

Leerlingen van de Berlageschool zwaaien Keniaanse leerlingen uit na hun contact via internet

Ingezonden stuk

Wij zijn twee leerlingen van het Berlage lyceum. Wij hadden een superleuke projectweek over mensenrechten, waarin we werden geïnformeerd over het recht op onderwijs, vluchtelingen, waar onze kleren vandaan komen en kinderarbeid. De boodschap die wij meegekregen is dat wij hier alles goed geregeld hebben qua onderwijs, rechten en regering, etc. Maar dat dat helaas niet zo is in veel andere landen. Als eindopdracht van de projectweek moesten we een campagne maken. Wij deden dat over uitgehuwelijkte meisjes in India.

Sister Schools
Julia Strijland, de oprichter van de organisatie Sister Schools, kwam ook twee dagen. Zij legde uit dat het idee van Sister Schools is ontstaan in Kenia, met docenten van de St. Elizabeth-meisjesschool. Toen zij daar als vrijwilligster lesgaf aan docenten, bleek dat er nog veel problemen waren, zoals geen goede sanitaire voorzieningen, of te weinig loon voor docenten, slechte klaslokalen en weinig educatieve materialen. Tijdens een les ‘kritisch denken’ en ‘probleemoplossend leren’ kwamen ze toen uit op het idee om een school in Europa te koppelen aan een school in Afrika, zodat die als zusters met elkaar kunnen optrekken. En zo ontstond het idee van Sister Schools. De leerlingen van beide scholen gaan via een ‘Digital Educational Exchange Programme’ gedurende langere tijd een band met elkaar opbouwen en leren van elkaar.

Om vijf uur op
We kregen de opdracht om in groepjes een poster te maken. Daarop moesten we in het midden een tekening maken van een zelfgekozen probleem (groot of klein) dat ons bezighoudt (in het Engels omdat wij een tweetalige school zijn). Klimaatverandering was ons onderwerp en daar omheen maakten we kleine tekeningetjes met de gevolgen van klimaatverandering. Daarna gingen we bellen met een school in Kenia. Wat was het supergaaf! Heel leuk om met de kinderen in Kenia te praten en ze vragen te stellen. Er was een groot verschil tussen hun dagelijkse routine en die van ons. Zij staan al op om vijf uur ‘s ochtends op. De lessen beginnen al om acht uur. Als ze klaar zijn met les gaan ze in de schooltuin werken en de klaslokalen schoon maken. Ik werd naar voren geroepen om de kinderen in Kenia iets te vertellen over het onderwijs in Nederland, de afgelopen maanden met corona. Wij hadden nog online les, maar zij konden maanden helemaal niks doen door corona.

Op vrijdag mochten we nog een keer bellen met kinderen van een jongensschool in Kenia. Ze gingen voor ons dansen en onze vragen beantwoorden. Toen de rest van de klas al weg was mochten wij zelf nog even gedag zeggen tegen de jongens. Onze ervaring met de kinderen in Kenia was super leuk en gaaf! We gaan de komende maand nog aan de slag met een project waardoor we de kinderen in Kenia beter leren kennen en vaker gaan zien.

Crowdfunding
We gaan nadenken hoe we crowdfunding kunnen opzetten, om ervoor te zorgen dat kinderen die nu geen onderwijs krijgen dat komend jaar wel zullen hebben. Met een toestroom van betalende leerlingen kunnen de scholen in Kenia beter onderwijs verzorgen en een digitaal lokaal inrichten, wat noodzakelijk is om de verbinding en de communicatie met de Sister School hier op gang te houden. Op het moment dat u deze krant leest hebben we onze eerste Sister Schools-les gehad. Leuk als u de site in de gaten houdt (www.sisterschools.eu), zodat u eventueel ook een bijdrage kunt leveren aan onze actie om voor ALLE kinderen in Kenia het onderwijs toegankelijk te maken. Het Berlage Lyceum doet veel aan tweetalig onderwijs en houdt zich als Unesco-school bezig met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties, die we voor 2030 willen halen. Kwalitatief onderwijs voor iedereen is het vierde millenniumdoel en wij als school dragen daar dus zo ook een steentje aan bij.


Julia Edens en Hannah-Marie van Hal (klas 2 Atheneum)
Ingekort door de redactie