Project VMBO Zuiderlicht College: ‘Wie ben ik, wat doe ik?’

Meubelmaker Huip van Dijk met leerlingen Zuiderlicht College met hun dobbelsteen

Onder het motto ‘Wie ben ik, wat doe ik’ maken de leerlingen van het Zuiderlicht College kennis met (oude) ambachten, en de gereedschappen die daarbij worden gebruikt.

Gaby Groen is teammanager onderbouw bij het Zuiderlicht College aan de Karel du Jardinstraat en zij vertelt over de oorsprong van het project: “Dat begon in 2009 en was een initiatief van beeldend kunstenares Mirjam Janse. Die wil de passie voor het werken met je handen, voor creatief bezig zijn met materialen en gereedschappen meer onder de aandacht brengen van met name de jeugd. Leerlingen van de onderbouw (1e en 2e leerjaar, red.) kregen de opdracht om een stuk gereedschap van thuis mee te nemen, en dan het liefst van bijvoorbeeld een opa, zodat het al een geschiedenis had, een zogeheten ‘stamboomverhaal’”, aldus Groen.

Open Ateliers
Groen zegt dat aan de hand daarvan werd geprobeerd de scholieren kennis te laten maken met de mogelijkheden van ambachtelijk werk en met de betekenis en het gebruik van gereedschap. Om dat nog meer te stimuleren nam de school ook deel aan de jaarlijkse Open Ateliers-route in De Pijp en stelde dit jaar zelfs haar ruimte (aan de Karel du Jardinstraat) ter beschikking voor expositie. Tijdens dat evenement (dit jaar, eind oktober, opnieuw een groot succes. red.) openen kunstenaars en ambachtslieden hun ateliers en werkplaatsen voor het publiek. In 2009 brachten de scholieren zelf al een bezoek aan de werkplekken van een aantal deelnemende kunstenaars en ambachtslieden.

Groen: “Sommige leerlingen reageerden aanvankelijk met ‘saai’ en ‘stom’ en ‘het stinkt hier naar hout’ maar achteraf merkten we dat ze het toch best leuk en interessant vonden. Ze zagen eens andere dingen dan in hun dagelijks leven en ze vonden het ook best spannend om in zo’n gekke werkplaats’ van een kunstenaar of vakman/vrouw op bezoek te komen.’’

Van boomstam tot dobbelsteen
De teammanager vertelt verder dat het uitstapje extra leuk was omdat de scholieren in de meeste ateliers en werkplaatsen zelf konden werken met materialen en gereedschap.
“Zo had een houtbewerker allerlei boomstammen in zijn tuin liggen. Hij liet de leerlingen zien hoe van een stuk hout van zo’n boom een dobbelsteen wordt gemaakt. De leerlingen mochten vervolgens zelf gaan zagen, schaven en vijlen om te ervaren hoe dat was en daar waren ze zeer enthousiast over.”

Samenhang buurt
Groen wil benadrukken dat het project ook is bedoeld om de samenhang en samenwerking tussen de school en de buurt te vergroten, en om de aandacht te vestigen op de vele ambachtelijke werkplekken in De Pijp. “Maar voorop staat de insteek om het blikveld van de leerlingen te verruimen, ze te laten zien dat er ook nog andere dingen zijn in het leven dan een Blackberry of computer”, aldus de teammanager, die eveneens graag ziet dat ‘Wie ben ik, wat doe ik?’ een jaarlijks terugkerend project wordt.