ONDERNEMERS EN BUURTBEWONERS MOETEN HANDEN INEENSLAAN TEGEN ZWERFAFVAL NOORD-PIJP

Zaterdag 4 juni 2016: Gerard Doustraat hoek Nicolaas Berchemstraat

Dinsdag 31 mei sloegen de ondernemersverenigingen van de Noord-Pijp groot alarm. Ze stuurden een brandbrief naar de ambtenaren van Zuid en het College van B&W, waaronder Zuid-bestuurder Paul Slettenhaar en wethouder Abdeluheb Choho. Strekking van de brief: het zwerfafvalprobleem in de Noord-Pijp is zo groot, dat de gemeente zo snel mogelijk actie moet ondernemen.

De Noord-Pijp is de afgelopen jaren veranderd in een van de zwaarst belaste buurten van Amsterdam, waar sprake is van een 24-uurseconomie. Overdag de winkels en de markt, in de avond en nacht de horeca. Alleen het schoonmaakregime is nog steeds dat van een ‘gewone buurt’. Belangrijkste wensen van de ondernemers: een zevendaags schoonmaakregime, gelijk aan dat van het Centrum, verhoging van de handhavingscapaciteit en betere voorlichting aan ondernemers en buurtbewoners. Daarna ging het snel, zo vertelt Bert van de Ende, voorzitter van de Ondernemers Vereniging Albert Cuyp (OVAC), voor deze kwestie aanspreekpunt van alle ondernemingsverenigingen in De Pijp. De week erop werden ze al uitgenodigd op het stadhuis en de week daarop lag er al een voorstel van Slettenhaar, waarin hij B&W adviseert dit jaar nog twee ton extra vrij te maken en voor 2017 een bedrag van € 350.000,- , aldus Van de Ende. Bij de bespreking van de Voorjaarsnota 2016, op 13 en 14 juli, waarin onder meer staat dat structureel tien miljoen extra beschikbaar komt voor het schoonhouden van de stad, zal besloten worden of dat extra geld er ook komt. “Het is een klein hapje van de taart, dat zou toch moeten lukken”, zegt Van de Ende.

NIEUWE MARKTVERORDENING
Bert van de Ende wil ook graag de handen ineenslaan met de buurtbewoners. Eind juni heeft hij hierover gesprekken bij het Wijkcentrum De Pijp, waarbij dan ook de straat- en gebiedsmanager aanwezig zou moeten zijn. “We doen het ook voor de bewoners”, aldus Van de Ende. “Die willen toch niet door het vuilnis naar hun voordeur lopen? Als we willen dat het hier beter wordt, moeten we met elkaar werken, niet tegen elkaar.” Hij vertelt dat het allemaal begon met de nieuwe marktverordening in maart: de verkoopwagens mochten niet meer op de Cuyp blijven staan. Er zou teveel afval onder de wagens blijven liggen, wat de stadsreiniging niet goed weg kon halen. Hierop besloten Van de Ende en OVAC-secretaris Bouke Burger zelf op onderzoek uit te gaan. Wat bleek: na de reiniging was de straat gewoon schoon, maar de volgende ochtend lag het vuil weer overal. Vooral in de weekenden, met de maandagochtend als trieste uitschieter, stapelde het vuil zich op. Met name de hoeken Govert Flinkstraat/Eerste Sweelinckstraat en Albert Cuypstraat/Eerste Van der Helststraat bleken zogenoemde ‘black spots’.

ZWERFVUILPROBLEEM
Vrijwel elke horecaonder nemer maakt gebruik - van particuliere vuilophaaldiensten, maar moet zijn afval in containers in de zijstraten aanbieden want de Cuyp is voor particuliere diensten niet toegankelijk. Die containers hebben elke dag een aanzuigende werking op iedereen die zijn vuil kwijt wil. Gevolg: veel zwerfvuil, dat in de avond en nacht wordt aangevuld en verspreid door horecabezoekers én bovendien de oorzaak is van een explosie van de rattenpopulatie in de Noord-Pijp. Dat de situatie niet wordt overdreven, blijkt wel uit de reacties vanuit de politiek. Nadat de brandbrief was verstuurd, is een hoge ambtenaar zelf een kijkje in de wijk gaan nemen. “Toen we naar het gesprek bij wethouder Choho gingen zei deze tegen ons “Het is écht een probleem’”, aldus Van de Ende. Ook leden van de VVD, D66, GroenLinks en de Ouderenpartij stuurden steunbetuigingen. VVD vice-fractievoorzitter en gemeenteraadslid Marianne Poot heeft aangekondigd binnenkort ook polshoogte in de wijk te komen nemen.

SAMENWERKING
Van de Ende heeft goede hoop dat het voorstel van Slettenhaar wordt aangenomen. Dat zou betekenen dat met de extra twee ton in 2016 het zevendaagse vuilophaalregime zoals in het centrum al bestaat, kan worden betaald. Evenals extra handhaving – ook bij de blackspots – en extra buurtvoorlichting. “Het zou ook mooi zijn als het Project Zwerfafval weer kan worden opgestart”, zegt Van de Ende. Dit was een samenwerkingsverband van de ondernemersverenigingen met het stadsdeel en de gemeentereiniging, maar werd vanwege bezuinigingen stopgezet. Met geld alleen ben je er niet, meent Van de Ende. Een goede samenwerking blijft van groot belang. Eind 2017 zal het probleem wellicht minder worden als ondergrondse afvalcontainers worden geplaatst, maar inzet van de buurt blijft nodig. “We spreken nu ook ondernemers aan; kijk naar wat je inkoopt bij de afvalophalers. Als jij telkens meer afval aanbiedt dan wordt opgehaald, zal je dat moeten veranderen. En tegen buurtbewoners kun je zeggen: de reiniging komt twee keer per week, zet je afval dus niet op andere dagen buiten. Zeker niet op vrijdag en zaterdag. Je moet elkaar durven aanspreken op dergelijk gedrag”, aldus Van de Ende.

INDRUK
Een ding is zeker: de druk op De Pijp blijft groot en zal nog groter worden als de Noord/Zuidlijn klaar is. Er zijn meer dan 2200 ondernemingen, de fiets- en parkeerdruk zijn gigantisch en de buurt is het tweede uitgaansgebied van Amsterdam. “We moeten het accepteren: De Pijp is een centrumgebied geworden”, aldus Van de Ende. “De gemeente zet de wijk ook zo in de markt: ze passen het openbaar vervoer zo aan dat dit straks overal aansluit op de Noord/Zuidlijn. Ze maken een Rode Loper naar De Pijp maar zeggen tegelijkertijd: je zoekt het maar uit. Dat kan dus niet. Als je wilt dat deze buurt een visitekaartje van de stad wordt, dan moet je meer actie ondernemen. Anders lopen bezoekers dwars door het vuilnis deze buurt door. De indruk die dat achterlaat, blijft toch hangen.”


De Ondernemers Vereniging Albert Cuyp en de Stichting BI-Zone Ferdinand Bolstraat, de BIZ Vereniging Van Woustraat, de BIZ Vereniging Ceintuurbaan, Ondernemersvereniging Parels van de Pijp en de Ondernemersvereniging Sweelinckpassage hebben gezamenlijk de brandbrief van 31 mei opgesteld en ondertekend.