Nieuwe Stadhouderskade op de proef

De Stadhouderskade is na maanden van werkzaamheden heringericht. Nu de weg weer voor al het verkeer begaanbaar is, fietste ondergetekende deze enkele malen op en neer, speurend naar verkeerstechnische verbeteringen en onvolkomenheden.

Tussen de Amsteldijk en de Ruysdaelkade liggen nu aan beide zijden vrije fietspaden langs de weg. De Stadhouderskade is daarmee overzichtelijker geworden en het verkeer stroomt beter door. Het lijkt alsof de Stadhouderskade veel minder druk met auto´s en fietsers is dan voorheen. Fietsers hoeven zich niet meer voor auto’s te wurmen. Nadeel is wel dat langzame fietsers snellere fietsers kunnen ophouden en dat soms dubbel geparkeerde auto’s hindernissen vormen.

Fietsers slagen er bij juiste opvolging van de verkeersregels bijna overal in om zonder grote risico’s over te steken. Voor fietsers vanuit Oost die de Eerste van de Helststraat opdraaien is het onhandig voorsorteren, maar dat is wellicht een kwestie van gewenning.

Oversteken van de Hemonystraat naar Oosteinde is problematischer. De verkeerslichten voor fietsers zijn weg. Vooral oudere fietsers en kinderen doen er daarom verstandig aan te wachten totdat het verkeerslicht voor de voetgangers op groen springt.

Overdag zijn er genoeg voetgangers die met een druk op de knop het autoverkeer vrijwel direct tot stilstand kunnen brengen. De gewijzigde situatie is in hun voordeel veranderd, hoewel mensen die moeilijk te been zijn moeite zullen hebben om bij groen licht tijdig de overkant te bereiken.

Opmerkelijk is dat fietsers die vanaf Oosteinde komen in de remmen moeten knijpen om niet van het nieuwe plateau de Stadhouderskade op te schieten. Het is te verwachten dat de problemen rond de Stadhouderskade zich na de herinrichting bij dit overgangsgebied concentreren.