Nieuwe hoop op eerste hulp bij losliggende stoeptegels
Veel mensen zeuren en klagen liever dan dat ze iets aan een situatie proberen te veranderen. Het is vaak ook niet eenvoudig om bij losse trottoirtegels, een tekort aan fietsenrekken of ontbrekende verkeersborden bij de juiste gemeentelijke instantie aan te kloppen. De initiators van Verbeterdebuurt moeten gedacht hebben dat de afstand tussen burger en de overheid kleiner kan. Op de site kan iedereen elke klacht deponeren, op voorwaarde dat er een werkend mailadres opgegeven wordt. Met de bevestiging op het naar dat mailadres verzonden antwoord wordt de klacht definitief en zichtbaar gemaakt. Hierdoor wordt het indienen van een klacht zeer laagdrempelig.
Nieuwe ideeën
Naast klagen is er ook gelegenheid voor frisse nieuwe ideeën, waar steun voor geworven kan worden. Met tien steunbetuigingen wordt een idee officieel bij de gemeente aangeboden. Ideeën voor verbeteringen in De Pijp komen bij stadsdeel Zuid terecht. Ook kan iedere bezoeker met tips reageren op klachten en ideeën.
De site geeft ook zicht op welke problemen er in de buurt in behandeling zijn en welke reeds opgelost. Via de invoer van je eigen postcode of van de postcode van de straat waar een probleem speelt, zie je direct via icoontjes wat de actuele stand van zaken is.
Helaas is de website een beetje rommelig, niet flexibel en onvolledig. Maar de site is nog volop in ontwikkeling. Daarom zullen fouten zoals de vermelding dat stadsdeel Zuideramstel niet meedoet, terwijl het inmiddels tot stadsdeel Zuid behoort (dat wel meedoet) nog wel verholpen worden. Als de kinderziektes overwonnen zijn dan is de site bij uitstek het middel voor betrokken buurtbewoners om vanachter de bureaustoel veranderingen te realiseren. Maar om problemen in de buurt te constateren zullen mensen er juist zoveel mogelijk op uit moeten gaan.