Made in De Pijp

Sjaals, kinderkleding, mozaïekjes en schilderijen, vervaardigd in De Pijp zelf. De nieuwe ‘Winkel van de Buurt De Pijp’ verkoopt eigen waar. Binnenkort gaan de winkeldeuren open, maar de bedrijvigheid bij de vrouwen achter het initiatief is nu al groot.

Van en voor creatieve mensen uit De Pijp, zo afficheren de oprichters van de winkel zich. Roos van Sitteren, Veejay Kauer en Corfia Mantouw behoren tot de harde kern van vrouwen die de onderneming, gesteund door Combiwel, zijn gestart. Ze hopen dat de winkel snel betekenis krijgt voor de wijk, ook als ontmoetingsplaats van vrouwen met creatieve ideeën. De winkel geeft vrouwen de kans zelfgemaakte producten te slijten en hun talenten te ontplooien. Er moet contact ontstaan met allerhande zogenaamde zelfmakers, bij wie sprake is van verborgen ondernemerschap: in feite elke vrouw (of man), die breit, naait, haakt of op een andere manier met stoffen of materialen werkt, maar die niet precies weet hoe ze hun waar aan de man (of vrouw) moet brengen.

Mix Bij het initiatief zijn voorlopig voornamelijk vrouwen in between jobs betrokken, maar alle vrouwen die hun netwerk willen uitbreiden en die de markt willen verkennen kunnen aansluiten. De vrouwen denken hierbij ook heel sterk aan bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse en Surinaamse vrouwen omdat de winkel graag een divers assortiment voert. Ook wil de winkel een afspiegeling zijn van de culturele mix, die De Pijp kenmerkt. Overigens worden mannen niet buitengesloten.

Als voorbeeld geldt ‘Atelier de Mix’ in de Baarsjes, waarmee nauw wordt samen gewerkt om de winkel zo dynamisch mogelijk van start te laten gaan. Zo is het belang van goede huisvesting meteen duidelijk geworden. Toen het atelier in de drukke Jan Evertsenstraat gevestigd was, zat de loop er behoorlijk in.

Hip De ‘Winkel van de Buurt De Pijp’ hoopt op een toplocatie, niet alleen met het oog op de verkoop, maar ook om grotere naamsbekendheid te verkrijgen onder de doelgroep van talentrijke vrouwen die een steuntje in de rug nodig hebben. Momenteel wordt er over de huisvesting onderhandeld met het stadsdeel en woningbouwverenigingen, maar ideeën en tips uit de buurt zijn zeer welkom.

De vrouwen spelen met heel wat ideetjes, die soms nog verder uitgewerkt moeten worden. Een pop-up store, die telkens door De Pijp verkast, lijkt ze bijvoorbeeld lekker hip. Al wel duidelijk is dat de producten die in de verkoop gaan altijd het predicaat authentiek, uniek , eerlijk en verantwoord moeten hebben, zodat ze een ‘goed gevoel geven’. En dat de winkel binnenkort op markten in de buurt te zien zal zijn. Vrouwen lopen er het gevaar net zo enthousiast te worden als de harde kern.


‘Winkel van de Buurt De Pijp’ zoekt vrouwen (en mannen) die zich bij het initiatief willen aansluiten. Alle bewoners, kunstenaars en ambachtelijke ondernemers die (duurzame) producten (willen) maken kunnen meedoen.

Binding met De Pijp is een voorwaarde.
Telefoon: 06-41 525 216
(Madelon Bos van Combiwel);
mail: winkelvandebuurtdepijp@gmail.com