KUNSTENAAR HILDO KROP

Wie in De Pijp goed rond- en omhoog kijkt, ziet zijn beeldhouwwerk. Op scholen en openbare gebouwen en op bruggen. Hildo Krop was de stadsbeeldhouwer van Amsterdam. Hij is op meerdere manieren met De Pijp verbonden. Niet alleen door de kunstwerken die er van hem te bewonderen zijn, maar ook omdat hij vaak in De Pijp kwam. Wie was hij?

Hildo Krop is geboren op 26 februari 1884. Zijn vader was bakker in het dorp Steenwijk. In plaats van zijn vader op te volgen trok hij de wereld in. Op zijn reizen ontmoette hij veel kunstenaars, waaronder in Parijs de beroemde kunstenaar Ossip Zadkine. In 1908 ging hij beeldhouwlessen volgen op de Rijksacademie van Beeldende Kunsten aan de Stadhouderskade in De Pijp.

Publieke Werken
Zijn eerste grote opdracht om een beeld te ontwerpen kreeg hij van architect Piet Kramer. Het zou het begin zijn van een intensieve samenwerking met Kramer. Ook zijn tweede opdracht, het Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade, dankte Krop aan deze architect. In 1916 werd Krop aangenomen als stadsbeeldhouwer bij de dienst Publieke Werken van Amsterdam.

Krop werkte daar parttime waardoor hij genoeg tijd had voor ander werk, zoals voor meubels en keramiek. Als kunstenaar had Krop internationaal aanzien en hij exposeerde dan ook in het buitenland. Hij werd zelfs in 1921 gevraagd om professor beeldhouwkunst te worden aan het beroemde Bauhaus in Weimar, maar daar bedankte hij voor. In 1925 verzorgde hij het beeldhouwwerk op het Nederlands paviljoen voor de wereldtentoonstelling in Parijs. In de Tweede Wereldoorlog kwam er tijdelijk een eind aan zijn werk voor de gemeente omdat hij weigerde zich aan te sluiten bij de door de Duitsers opgezette ‘Kultuurkamer’. Een van zijn laatste grote werken was het indrukwekkende beeld van architect Berlage op het Victorieplein in Amsterdam-Zuid.

Op 20 augustus 1970 overleed hij in zijn atelier op de Plantage Muidergracht in Amsterdam.

De Edelsteen en het Berlagelyceum
Hildo Krop stond voor gemeenschapskunst, waar de gewone man en vrouw van kon genieten. Voor twee scholen in De Pijp, de Edelsteen op het Smaragdplein en het Berlagelyceum aan de P.L. Takstraat verzorgde hij al het beeldhouwwerk. Kijk daar vooral omhoog!

Bij de Edelsteen ging het om ramskoppen en bij het Berlagelyceum om kleine tegels en houtsnijwerk bij de ingang tot grote beelden aan de kade: De Menselijke Energie en de Geboorte van de Daad die het leren in beide schoolgebouwen symboliseerden.

Bruggen Noorder Amstelkanaal
De mooiste brug van Amsterdam is misschien wel de P.L. Kramerbrug over het Noorder Amstelkanaal aan de Amsteldijk. Hiervoor hakte Hildo Krop beelden van walrussen en ridders die de Amstel bewaken. Voor een andere brug aan het eind van de Tweede van der Helststraat maakte Krop weer merkwaardig uitstekende faunkoppen. De beelden aan de brug over de Boeren Wetering aan het eind van de Van Hilligaertstraat zijn weer heel anders.

Het ene beeld is een mannenfiguur omringd door meerdere gezichten. Het andere toont een man en een vrouw met kinderen. Volgens de ‘Amsterdamsche Gids’ van augustus 1931 had Hildo Krop zich bij deze brug door dichters en musici laten inspireren, waaronder het gedicht ‘De kunstenaar die de mens de weg naar de hemel wijst’ van de Nederlandse socialistische dichter Abraham van Collem (1858-1933). Hildo Krop zou dat echter nooit letterlijk zo bedoelen.