Jonge Pijpbewoners komen niet in hippe koffietentjes

Doe-maar-normaaltentje 'Kaassie Kaassie' in de Eerste Sweelinckstraat sloot deze zomer haar deuren

“Ze hebben het zo’n lelijke kleur roze geverfd, het doet pijn aan mijn hart”, aldus Rosa (22) over de winkel ‘Blond Amsterdam’ in de Ferdinand Bolstraat. Waarom veel jonge Pijpbewoners als Rosa teleurgesteld zijn over de veranderingen in De Pijp: ze vinden de winkels en hippe koffietentjes er te duur uitzien en lopen er dus met een grote boog omheen. Rosa woont al haar hele leven in de buurt en studeert aan de universiteit. Ze is een van de vijftien deelnemers aan een onderzoek van Breda University of Applied Sciences over het effect van de veranderingen in de wijk op millennials (mensen tussen 20 en 35 jaar) die geboren en getogen zijn in De Pijp.

Een flink aantal plekken in De Pijp heeft de afgelopen jaren moeten plaatsmaken voor een nieuwe invulling, passend bij het huidige imago van de buurt. Eén van de jongeren geeft aan: “Die nieuwe plekken bezoek ik niet of zeer zelden. Misschien ben ik één keer in zo’n nieuw tentje geweest, maar je merkt gewoon dat het niet helemaal voor mij is. Ik ben meer simpele plekken gewend. Ik kan óf een drankje doen in de snackbar óf in zo’n hip café. In de snackbar betaal ik 2 euro, bij dat hippe café 5 à 6 euro. Dan heb ik liever m’n patatje.”

Doe-maar-normaaltentjes
Als Marijn (29) voor een van die hipsterkoffietentjes staat, wordt duidelijk waarom jonge Pijpbewoners geen gebruik maken van de nieuwe gelegenheden. Op de Ceintuurbaan staart ze naar de steeds langer wordende rij aan de overkant: “Dit is echt een fenomeen, Coffee & Coconuts. Ik vind het verschrikkelijk! Het is altijd te druk, superduur en de koffie is helemaal niet zo lekker. Ik ben wel blij dat je in De Pijp ook nog wel de oude gezellige doemaar-normaaltentjes hebt. ”Veel jonge mensen die zijn opgegroeid in De Pijp, bezoeken in hun dagelijkse leven vooral de ‘authentieke’ zaken of zoeken daarnaar in andere, vaak goedkopere delen van Amsterdam. Zoals stadsdeel West, waar volgens hen nog de diversiteit te vinden is die in De Pijp langzamerhand verdwijnt. Zo verdween ook de Marokkaanse kapperszaak, die fungeerde als buurthuis voor vrouwen. Karima (24): “Je kon daar lekker een theetje drinken. Iedereen die een knipbeurt kreeg, kende je uit de buurt. Als mijn moeder haar haren wilde verven, gingen wij mee, puur voor de gezelligheid.” Inmiddels heeft Karima een nieuwe kapsalon gevonden in een andere wijk.

Vijf naast elkaar
De groeiende eenzijdigheid in De Pijp is ook duidelijk te zien rond de Albert Cuypmarkt. Rosa staat even stil in de Daniël Stalpertstraat vlak achter de markt, “Hiernaast heb je een straat (de Gerard Doustraat, red.) met heel veel winkeltjes die ik niet meer uit elkaar kan houden. Soms moet ik even wat halen en dan loop ik steeds de verkeerde winkel in. Ze verkopen ook bijna allemaal dezelfde spullen en dan denk ik: hebben we er echt vijf naast elkaar nodig?” Toch zitten er ook positieve kanten aan de veranderingen, blijkt uit het onderzoek. Zo vinden de deelnemende jongeren dat de straten goed zijn opgeknapt en ook de NoordZuidlijn is voor de meesten heel handig. Bovendien heeft de buurt tegenwoordig meer horecagelegenheden en winkels, al zijn ze bang dat die zich steeds meer richten op de hogere inkomensklasse. Ondanks alle veranderingen hebben de meeste jonge Pijpbewoners nog steeds een sterke binding met de buurt en zetten ze zich af tegen het nieuwe imago dat De Pijp alleen voor de rijken is. Nana (25) vertelt dat De Pijp nog steeds bij zijn identiteit hoort: “De Pijp zit in mij. Maar ik identificeer me vooral met De Pijp van vroeger, niet met De Pijp van nu.”

Te duur
Zijn er dan nog wel jongeren die in de buurt willen blijven wonen? Hierover zijn de meningen verdeeld. De meesten vinden het moeilijk om een binding met de buurt te houden door de snelle veranderingen en de drukte. Er is veel onzekerheid bij de jonge bewoners. Midden op het Hendrick de Keyserplein staat één van de ondervraagden even stil. Ze zucht, “Ik zie mezelf hier niet oud worden. De woningen zijn heel duur en ik vraag me af of ik hier überhaupt zou kunnen blijven wonen.” Het idee dat jongeren van veranderingen houden, gaat dus niet altijd op. De huidige ontwikkelingen in de horeca, de middenstand en de huizenmarkt sluiten niet aan bij de belevingswereld van veel jonge Pijpbewoners. De sfeer is veranderd en de prijzen passen niet bij hun budget. De tijd van de vele doe-maarnormaaltentjes lijkt steeds verder weg.