Je fiets parkeren in de Pijp?

Voor sommigen een nachtmerrie
Voor velen de dagelijkse praktijk
Te weinig plekken
Te weinig rekken
Geblokkeerde stoepen
Politici, doe er iets aan!
Meer ruimte voor de fiets op straat
Hef in elke straat een paar parkeerplekken op
Gelijkheid voor fiets en auto
En ruimte op de stoep

Stadsdeel ziet probleem fietsparkeren, maar actie blijft uit
Al jaren is er een chronisch gebrek aan fatsoenlijke fietsparkeerplekken in en rond het noordelijk deel van de Ferdinand Bol. Eigenlijk zou elk nieuw café tenminste drie nieuwe fietsenrekken moeten opleveren. We lopen dan al snel een rek of dertig achter. Gevolg is - om het oneerbiedig uit te drukken - een enorme schroothoop op straat. Hinderlijk voor passanten en zeker voor de mensen met rollator, kinderwagen, of rolstoel. Voor bewoners is het niet eenvoudig tot onmogelijk een fiets normaal te parkeren. Op de stoep is voor de hoognodige nieuwe rekken geen plaats, maar waarom zou je niet een paar parkeerplaatsen opheffen? Waarom is de straat alleen van de auto en moeten fietsen op de stoep?

Het tekort aan fietsenrekken blijkt ook uit onderzoek van het stadsdeel. De ‘Fietsparkeerdrukmeting Oude Pijp’ van 15 januari 2008 geeft aan: “Een belangrijke constatering is dat de huidige capaciteit (5.823 plekken) ruim onvoldoende is om alle aanwezige fietsen in te kunnen stallen. De fietsparkeerdruk (aantal fietsen uitgedrukt als percentage van de capaciteit) is overdag 162% en ‘s avonds 179%.”. Op 20 januari 2009 stemde het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel in met de ‘Knelpuntennotitie fietsparkeren Noord Pijp’. Tegelijk gaf het bestuur opdracht om de notitie uit te werken in een Plan van Aanpak. Daarbij wilde ze bestaande budgetten gebruiken om snel de grootste knelpunten aan te pakken. De dag erop verscheen er dan ook een stevig persbericht van het stadsdeelbestuur:

“DB voor méér fietsparkeerplekken
In de Noord Pijp bestaat een groot tekort aan fietsparkeermogelijkheden. Om de buurt leefbaar te houden heeft het Dagelijks Bestuur (DB) de knelpunten rond fietsparkeren in beeld gebracht. Deze knelpuntennotitie geeft de locaties aan waar meer ruimte voor fietsen nodig is en laat zien hoeveel extra plekken er nodig zijn. Bovendien is per locatie bepaald welke mogelijke oplossingen er zijn. De notitie wordt nu verder uitgewerkt tot een uitvoeringsplan. De uitvoering gebeurt in overleg met bewoners. De aanpak van het fietsparkeren is één van de prioriteiten in het ‘Gebiedsprogramma Noord Pijp’.“

Tot zover het persbericht, maar daar houdt het dan ook op. Het stadsdeel was in onderhandeling met de eigenaar van het voormalige postkantoor aan de Albert Cuyp om van die ruimte een fietsenstalling te maken, maar dat komt er niet van omdat de eigenaar te veel geld wil zien.

Daphna Brekveld van Vereniging Ons Zuid (één zetel in de deelraad) stelde in september vragen aan het stadsdeelbestuur. Zij wees op het verdwenen fietsenrek voor een terras van een nachtcafé (zie kader) en vroeg of het mogelijk zou zijn enkele parkeerplaatsen op te heffen om daar fietsenrekken neer te zetten. Dat voorstel was aan het stadsdeel gedaan door een bewoner, die zelfs bereid was daarvoor zijn (auto-)parkeervergunning op te geven. Reactie: “Het Dagelijks Bestuur is van mening dat er in principe geen (auto)parkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van voorzieningen.”

Dus gebeurt er niets, dat is pas daadkrachtig bestuur.


Fietsenrek weg voor terras nachtcafé
In oktober 2007 verzocht een bewoner plaatsing van extra fietsenrekken. Aanleiding was het verwijderen van fietsenrekken ten gunste van een terras voor nachtcafé (!) Mazzeltof. Op zich geen probleem, maar een fietsenrek een halve straat verderop is geen compensatie. Daarom het voorstel om een paar parkeerplaatsen op te heffen om daar extra rekken neer te zetten. Zoals zo vaak gooide de Noord-Zuidlijn roet in het eten door de Daniël Stalpertstraat bijna twee jaar te veranderen in een bouwterrein.
Toen de bouwput eindelijk werd opgedoekt verschenen niet de gevraagde fietsenrekken. Helaas, want dat was heel eenvoudig geweest met de herbestrating. Wel kwamen er gelukkig twee nieuwe rekken ter hoogte van cafe Mazzeltof. Maar …die zijn in juli 2009 weer verwijderd, want het stadsdeel had het café immers een terrasvergunning verstrekt. Sindsdien is de schroothoop groter dan ooit. Met een lege stoep, want ’s nachts na twaalf uur mag een café van het stadsdeel immers geen terras buiten hebben ….