Is parkeergarage onder Willibrordusplein wel nodig?

Schetsontwerp herinrichting Willibrordusplein na bouw ondergrondse parkeergarage

De beslissing om een parkeergarage te bouwen onder het Willibrordusplein komt dichterbij. Op 28/29 juni neemt de Gemeenteraad het besluit. In het Amstelhuis organiseerde de gemeente op 28 maart een informatieavond voor de buurt. Onderzoeken naar wettelijke en technische bezwaar zijn afgerond. De gemeente kan aan de slag. Maar is die garage nu eigenlijk wel nodig? Volgens buurtbewoner Jan van Ophuijsen, fel tegenstander van de garage, niet.

Echt nodig?
De gemeente wil in de stad een aantal ondergrondse parkeergarages bouwen. Ook eentje onder het Willibordusplein tussen de Ceintuurbaan en de Sint Willibrordusstraat. Onderzocht moest nog worden of een garage op die plek wel mogelijk is. Op een speciaal voor de buurt georganiseerde informatieavond deelde de gemeente mee dat er geen wettelijke of technische bezwaren zijn om tot bouw over te gaan. Maar is die garage eigenlijk wel nodig? Zeker 1500 bewoners zijn door de argumenten van de gemeente niet overtuigd en zien te weinig aandacht voor de nadelen van een garage voor de buurt en voor de stad.

Parkeerdruk
Eén van de argumenten voor de bouw is een hoge verkeersdruk in de buurt. Volgens Jan van Ophuijsen, bewoner uit de buurt, is dit geen steekhoudend argument. “De gemeente wekt de indruk dat het voor vergunninghouders straks gemakkelijker wordt in de buurt te parkeren. Maar de garage is niet alleen voor vergunninghouders in de buurt. Van de 216 ondergrondse parkeerplaatsen zijn 125 parkeerplaatsen bedoeld om de parkeerplaatsen te compenseren die verdwijnen bij de herinrichting van de Van Woustraat. En rond het plein verdwijnen ook nog eens vijftig parkeerplaatsen om de garage onder het plein beter mogelijk te maken. Voor de bewoners in de buurt met een parkeervergunning levert de garage dus niet veel extra plekken op.”

Valkuil
Dat een parkeergarage tot een lagere parkeerdruk leidt is volgens Van Ophuijsen een voorbarige conclusie. “Een parkeergarage lijkt zo mooi. Meer ruimte op straat en een lagere verkeersdruk. Maar dat is nu net de valkuil waar we niet in moeten trappen. De parkeerdruk wordt in de eerste plaats bepaald door het aantal vergunningen dat het stadsdeel uitgeeft. In De Pijp is de wachtlijst gedaald tot onder de tien. Bestuurders hebben gekozen voor een kortere wachttijd en daarvoor voor een hogere parkeerdruk. Die parkeerdruk willen ze nu verlagen, niet door de wachttijd wat te verlengen maar door een garage aan te leggen. Maar een garage zal die druk niet verlagen. Bouw van een garage, met een beperkt aantal plaatsen voor vergunninghouders, gaat het niet gemakkelijker maken om na elf uur 's avonds nog een plekje voor de auto te vinden zolang het stadsbestuur zo veel parkeervergunningen uitgeeft“.

“De garage is niet alleen voor bewoners uit de buurt”

Kostbaar
Van Ophuijsen: “De aanleg kost €100.000 per plaats. Tel je daar onderhoud en exploitatie bij op, dan komt één plaats op € 250 per maand over veertig jaar. Dat staat in geen verhouding tot de 25 euro per maand die vergunninghouders nu betalen. Een garage hier gaat onvermijdelijk bezoekers van buiten af aantrekken, dus extra verkeer. Niet alleen rond het plein maar ook over de Amsteldijk, door de Van Woustraat, de hele buurt en verder de stad in.“

Andere mogelijkheden
Voor vergunninghouders kan de gemeente veel goedkoper ruimte scheppen in bestaande, goeddeels leegstaande garages, waaronder een in de Sint Willibrordusstraat zelf. Ook voor bezoekers van buiten de stad is er volgens Van Ophuijsen geschikter parkeerruimte te creëren. Bijvoorbeeld in een parkeergarage in de buurt van de Utrechtse brug, met een shuttlebus die bezoekers via Rijnstraat, Van Wou en Westeinde snel naar het Frederiksplein rijdt. Daar heb je veel meer aan dan bouwen onder het Willibrordusplein.“

Veilig spelen
En dit dan ook nog eens in een buurt die zo dichtbebouwd is dat dit de enige plek is waar je een garage kunt bouwen zonder dat je er huizen voor moet afbreken. En die bouwlocatie is ook nog eens de enige plek waar kinderen uit de buurt veilig kunnen spelen. Die plek gaat voor jaren op de schop en zal niet meer terugkomen zoals hij nu is. Met auto's die een garage in- en uitrijden zal de veiligheid rond het plein sterk afnemen. Eind juni krijgen we duidelijkheid. Nog ruim twee maanden voor de bestuurders om een weloverwogen beslissing te nemen. Laten we hopen dat ze dat doen.“