Ingezonden: Waar géén wil is, is een fiets

Ik woon en werk in De Pijp. Ik heb hier heel wat stadsvernieuwings-, bouw- en herinrichtingsplannen langs zien komen de laatste drie decennia. Ik ging dit voorjaar naar een inspraakavond over de Rode Loper, waar je bovendien ook vragen mocht stellen.

Ik vroeg naar de fietsvoorziening bij de metro-ingang Albert Cuypstraat. Een metro-ingang trekt extra fietsers aan die hun fiets kwijt moeten, ergens in de buurt, toch? Er wordt een toename van 10% verwacht in het fietsverkeer. Geen probleem. Men heeft al vijf jaar de tijd gehad om fietsenstallingen in te plannen in het ontwerp van het metrostation, zou je denken.

Op de inspraakavond gaf men schoorvoetend toe dat het nog niet gelukt is een geschikt pand te vinden voor een stalling. Hoezo niet? Ik kan ze zo aanwijzen. Het kost alleen wat. Op de Rode Loper moeten alle fietsen van de straat. De ruim 300 fietsen en scooters die dagelijks op het Picopleintje en de kop van de Albert Cuyp staan gaan, bij gebrek aan fietsvoorziening bij het station, dus de zijstraten in. Daarbij opgeteld nog extra metroreizigers die hun fiets weg willen zetten.

Is het niet van de zotte dat in een fietsstad bij uitstek als Amsterdam er niet serieus werk gemaakt is van het creëren van een fietsvoorziening in een project dat bijna 3,4 miljard heeft gekost tegen de tijd dat het af is? (Even het geheugen opfrissen: in 2009 werd er beloofd dat er in 2015 voor 1,7 miljard een metro zou rijden. Dat is twee keer zoveel en twee jaar later geworden, als God het wil tenminste.)

Ik durf een voorspelling te doen: straks wordt er ergens als sluitpost een kelder geannexeerd, waar vrijwel niemand zijn fiets in gaat zetten omdat je eerst erin moet en dan eruit, om elders naar binnen te gaan - zoals bij de mislukte fietsenstalling van de OBA. De reiziger wil zijn fiets stallen en dan doorlopen naar de metro zoals dat kan op WTC. Kennelijk is er niet over nagedacht, noch door de ontwerpers van de metro, noch door de bedenkers van de Rode Loper. In ieder geval is er geen geld voor gereserveerd, want anders was het al opgelost. De fiets, het belangrijkste vervoermiddel in de stad is in deze ontwikkelingen geen stelpost maar een sluitpost geworden. En waar géén wil is, is een fiets.

Marcel Dikstra Bewoner en ondernemer in De Pijp - Fenix Books, Frans Halsstraat