Ingezonden: Parkeergarage Boerenwetering wel verstandig?

Woensdag 28 maart 2012 heeft de deelraad Zuid in principe besloten om een parkeergarage in de Boerenwetering te bouwen. Een garage voor bezoekers en bewoners. De garage mag 35 miljoen euro gaan kosten voor 393 auto’s. Ze komt in het water van de Boerenwetering tussen de 1e Jacob van Campenstraat en de Albert Cuypstraat. De plannen gaan nu uitgewerkt worden. Op 9 december neemt de deelraad een definitief besluit.

Wat gaat er gebeuren?
De Boerenweteringgarage wordt een traditionele garage met in- en uitgangen op de Ruysdaelkade. Deze in- en uitritten zorgen voor twee muren van 65 meter lang en 1.50 meter hoog ter afscherming van de hellingbanen. Verder komen er vijf toegangshuisjes op de kade. Deze huisjes zijn 2.50 meter hoog, 4 meter breed en 7.50 meter lang. De huisjes komen voor huizen op de Ruysdaelkade om vrij uitzicht op de Boerenwetering te hebben vanuit de zijstraten. Om de garage te kunnen maken moeten alle 21 bomen gekapt worden.

Financiële risico’s
Het bouwen van een ondergrondse parkeergarage is veel duurder en riskanter dan het bouwen boven de grond. Bouwen onder water is nog weer duurder en risicovoller Is de bouw van een ondergrondse parkeergarage is in deze tijden van crisis een goede zaak? Marktpartijen weten hoe risicovol dit soort projecten zijn. De
Combinatie Holland BV(PCH) heeft zich in 2009 terug teruggetrokken uit dit project en er is geen enkele andere marktpartij gevonden.Het stadsdeel Zuid wil het nu zelf gaan doen. Voor € 35 miljoen en in anderhalf jaar, denken ze. Het stadsdeel vergeet de extra kosten voor funderingsherstel aan de panden langs de Ruysdaelkade schatting €1,5 miljoen( 20 matige panden); het slopen en vergroten van de Brandweerbrug, schatting € 5 miljoen; nieuwe bomen, herinrichting Ruysdaelkade, bodemsanering, verplaatsen trafo, kosten voor het projectmanagement. Deze kosten komen er allemaal nog bij. Deze garage wordt dan een van de duurste van Nederland. Is het in tijden van crisis verstandig om ons belastinggeld aan zoiets duurs en risicovols te besteden?

Achterhaald idee
Het Comité Parkeergarage Boerenwetering zet vraagtekens bij de aannames waarop het besluit gebaseerd is. Immers de populariteit van de Pijp als buurt om te wonen heeft nooit geleden onder het beperkte aantal parkeerplaatsen. De huidige parkeerdruk wordt vooral veroorzaakt door de vele bezoekers die ’s avonds naar de Pijp komen. De vraag is of je dat wilt stimuleren. Het kan immers ook op andere minder milieubelastende manieren.

De nieuwste cijfers tonen dat ook aan: het autogebruik binnen de ring (A10) daalde van 25% in 1990 naar 13% in 2008. Het aandeel van de fiets steeg in de periode van 39% naar 62%! “Dankzij de fiets is het ons gelukt de stad bereikbaar te houden”verkondigde de gemeentelijk dienst Verkeer en Vervoer onlangs.

Waarom dan nu nog een dure parkeergarage midden in de buurt. Voor een tiende van het bedrag dat de deelraad wil uitgeven kan je een grote ondergrondse fietsenstalling bouwen bij de Albert Cuypingang van de Noord/Zuidlijn. Die is nu om financiële redenen geschrapt….. En als men toch graag een parkeergarage voor auto’s wil, bouw die dan bij het eindpunt van de Noord/Zuidlijn bij de Rai. Voor 35 miljoen kan je daar probleemloos 500 auto’s kwijt en vandaar ben je binnen 8 minuten met de metro in de Pijp.