Het kan alleen maar beter worden
Iedereen die wel eens de Van Woustraat moet oversteken zal het herkennen. Fietsers komen in een eindeloze stroom voorbij, scooters zigzaggen tussen het verkeer door, van links en rechts denderen trams onverstoorbaar door, auto’s negeren de 30 km-borden, taxi’s knallen met een noodvaart over de trambaan.
De langverwachte herinrichting van de straat zou hier verbetering in moeten brengen, maar laat al jaren op zich wachten. Bas en Ferdau hebben allebei jonge kinderen, met wie ze dagelijks meerdere keren de straat oversteken. Doodeng en levensgevaarlijk.
Zo'n anderhalf jaar geleden werden ze gevraagd om aan te schuiven bij een groepje buurtbewoners en ondernemers, om mee te denken over de herinrichting van de straat. Aanvankelijk hingen de ondernemers volgens Bas nogal aan de huidige 10 cent-zone, die maakt dat je overdag een uur lang voor 10 cent kunt parkeren. Maar zodra duidelijk werd dat die regeling er sowieso aan zou gaan, zeiden veel ondernemers: dan ook maar helemaal autoluw, met hier en daar laad/los-plekken.
Hun vergaderingen zijn altijd behoorlijk productief. Maar het inspreken bij het stadsdeel leek nauwelijks iets op te leveren. Terwijl zij zich toch niet hebben opgesteld als zo’n groepje boze burgers dat overal maar tegen is. In tegendeel, ze waren van meet af aan juist coöperatief.
Auto’s zijn het voornaamste punt van discussie. Bas en Ferdau zeggen: ontmoedigen die hap. Een groot deel van het autoverkeer is doorgaand; iedereen komt zo vanaf de A2 de Van Woustraat in rollen. Waarom kan dat niet via de Amsteldijk of Wibautstraat geleid worden? En op de smalle stukken kunnen de parkeerplekken prima verdwijnen. De Van Woustraat is onderdeel van het Plusnet fiets en voetganger, wat betekent dat fiets en voetganger prioriteit krijgen bij het verdelen van ruimte. Maar in de huidige ontwerpen zien ze daar amper iets van terug.
Wat Bas en Ferdau vooral wonderlijk vinden, is de korte termijnvisie van het stadsdeel. Een herinrichting doe je voor 25 jaar, maar er wordt geen rekening gehouden met demografische ontwikkelingen in de buurt of met trends in autobezit. Of met de extra parkeercapaciteit van de aanstaande Boerenweteringgarage en de garage van het Asscherkwartier, die voor honderden extra plekken gaan zorgen. Nee, het stadsdeel overweegt doodleuk een parkeergarage onder het Willibrordusplein, dat daarvoor volledig op de schop moet. Terwijl die binnen een paar jaar compleet overbodig kan zijn.
Toch zijn Ferdau en Bas vol goede moed. Het kan ten slotte alleen maar beter worden dan het nu is. En er is recent een onderzoek gestart door de Gemeente Amsterdam naar een zogenaamde knip in de Van Woustraat. Zo’n knip zou het stuk tussen Ceintuurbaan en Stadhouderskade alleen nog toegankelijk maken voor bestemmingsverkeer en dus een groot deel van de auto’s weren. Zou er dan toch geluisterd worden?