Herinrichting Van Wou: wel of geen parkeerstroken

Van Woustraat, hoek Ceintuurbaan. In de huidige verkeerssituatie in de Van Woustraat is er voor fietsers en voetgangers weinig ruimte

De Van Woustraat is druk en (vooral voor fietsers) gevaarlijk. Het stadsdeel wil de straat opnieuw inrichten en de parkeerstroken behouden. Vraag is of er dan genoeg ruimte overblijft voor fietsers en voetgangers. Volgens het beleid van de centrale stad moeten deze juist meer ruimte krijgen. Op 21 november was er een informatieavond voor bewoners en ondernemers uit de buurt waar het stadsdeel de (concept) Nota van Uitgangspunten voor de herinrichting van de Van Woustraat toelichtte.
 

Al in juni 2009 verzocht de stadsdeelraad het dagelijks bestuur om iets aan de gevaarlijke verkeersssituatie in de Van Woustraat tedoen. Van 2004 tot 2008 vonden er 90 ongevallen plaats (tussen de Stadhouderskade en de Tolstraat) waar veel fietsers bij betrokken waren. Het stadsdeel kwam met een voorstel voor fietsstroken (geen vrijliggende fietspaden). De Centrale Verkeerscommissie (zie kader) vond dit ontoereikend en stelde het stadsdeel voor om samen met de centrale stad een Nota van Uitgangspunten te maken voor de herinrichting van de Van Woustraat.

Meer dan buurtbelang
Doordat de Van Woustraat onderdeel is van het Plusnet Fiets en Plusnet Voetganger (zie kader*) telt er bij een herinrichting meer dan alleen het buurtbelang. Vooral de belangen van fietsers en voetgangers moeten duidelijk geformuleerd worden. De Van Woustraat is door de centrale stad tevens benoemd tot een stadsstraat. (*) En juist in die straten heeft ruimte voor voetgangers prioriteit.

Te weinig ruimte
Op een informatiebijeenkomst voor ondernemers en bewoners lichtte het stadsdeel de (concept)Nota van Uitgangspunten toe. In hun voorkeursvariant blijven alle functies in de straat behouden (tram, auto, parkeren, fietsers en voetgangers). De Centrale Verkeerscommissie vindt dat de fietsers en voetgangers in deze variant, waar de parkeerstroken aan weerszijden van de straat behouden blijven, te weinig ruimte krijgen. De stoep en het fietspad zijn vrij smal en de commissie heeft het stadsdeel daarom geadviseerd nader onderzoek te doen naar een variant zonder parkeerstroken.

Winnaars en verliezers
Ook stadsdeelwethouder Kreuger (VVD, Verkeer) was aanwezig. Hij worstelt met de keuze die de centrale stad maakt voor fietsers en voetgangers bij de herinrichting van stadsstraten als de Van Wou-straat. Kreuger: "Een harde keuze waarbij één van de functies verdwijnt, maakt winnaars en verliezers. Waar moet de automobilist naar toe als de parkeerstroken verdwijnen, terwijl de parkeerdruk hier al erg hoog is?" Aanwezige autobezitters bevestigden die parkeerdruk, maar willen zich ook als fietser of voetganger veilig voelen in de Van Woustraat. Ook kwam de vraag of die parkeerstroken in de toekomst nog nodig zijn als de economische bedrijvigheid in de straat verandert.

“Een harde keuze waarbij één van de functies verdwijnt, maakt winnaars en verliezers.”

Geen opties
De verkeersdruk in de Van Woustraat verminderen is lastig. Op de Amsteldijk wordt de verkeerscapaciteit al maximaal benut en de tram moet blijven want de straat is onderdeel van het hoofdnet OV(*). Eénrichtingsverkeer vermindert de buurtcirculatie, zorgt voor extra omrijden in de buurt maar zou pas echt effect hebben als de tramlijn wordt verplaatst. Daar heeft het stadsdeel geen geld voor en om die reden valt ook de optie van een enkele trambaan (zoals in de Utrechtsestraat) af. In de voorkeursvariant van het stadsdeel met vrij liggende fietspaden en behoud van parkeerstroken blijven er twee trambanen maar moeten tram en auto het weggedeelte wel samen delen.

Verlies parkeerplaatsen
Als je fietsers en voetgangers meer ruimte wilt geven, blijft alleen het verwijderen van de parkeerstroken over. Maar zonder parkeerstroken moeten winkels via de zijstraten bevoorraad worden en dat geeft daar weer overlast. En het verlies van 137 parkeerplaatsen, waar bewoners na werktijd veel gebruik van maken, valt elders in de buurt moeilijk te compenseren.

Hoe verder?
De wethouder verklaarde eraan te hechten de Nota van Uitgangspunten voor het einde van de bestuurstermijn (verkiezingen maart 2014) vast te stellen. Daarna gaat de nota naar de stadsdeelraad ter kennisname. Daarmee is de nota 'afgetikt', maar daarna moet er nog heel wat gebeuren voor er aan de herinrichting kan worden begonnen. Hoe het traject na vaststelling van de Nota van Uitgangspunten zal verlopen, is nog niet duidelijk. Het stadsdeel wil de bewoners en ondernemers zo goed mogelijk op de hoogte houden. Het is niet uitgesloten dat op enig moment bewoners en ondernemers opnieuw naar hun mening zal worden gevraagd.