Groen licht voor bouwplan Willibrordusgarage

Willibrordusplein gezien vanaf de Ceintuurbaan

De plannen voor de bouw van een parkeergarage onder het Willibrordusplein gaan door. Dat is op 9 november in de gemeenteraad besloten. Het kwam als een verrassing dat de SP met de coalitiegenoten VVD en D66 mee stemde. Wel eiste de SP dat de Van Woustraat wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. De zogenaamde knip in de Van Woustraat.

Voor de vergadering begon, leken de stemmen geteld. De meerderheid in de gemeenteraad had al verklaard geen voorstander te zijn van een garage onder het Willibrordusplein. Ook van de SP, die samen met VVD en D66 in de coalitie zit, werd verwacht dat ze tegen de garage zou stemmen. Maar tot ontsteltenis van de omwonenden liep het anders.

Overtuigd
De omwonenden hadden uitgebreid met de SP over de bouw van de garage gesproken en dachten dat ze de SP hadden overtuigd. Maar op het allerlaatste moment besliste de SP toch anders.

Knip
Als voorwaarde stelde de SP dat de Van Woustraat tussen Stadhouderskade en Ceintuurbaan wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. (de zogenaamde knip in de Van Woustraat). Ook willen ze een parkeerterrein bij de Utrechtsebrug. Daar komt dan een pendelbus te rijden die bezoekers richting centrum zal vervoeren. Zo wil de SP autoverkeer uit het centrum weren.
De garage mag van de SP pas open als het parkeerterrein er is.

Stadsdeelbestuurder
Voor Stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar (VVD) pakken de besluiten van 9 november slecht uit. Hij heeft zich ingezet voor het bouwen van de parkeergarage om het verlies te compenseren van de 125 parkeerplaatsen die bij de herinrichting van de Van Woustraat verdwijnen.

Van dat compenseren komt echter niets terecht. D66 heeft bedongen dat alle 266 plekken van de garage worden gebruikt om ruimte op straat te creëren. Voor iedere plek in de ondergrondse garage moet er een parkeerplek op straat verdwijnen. De 125 parkeerplaatsen in de Van Woustraat doen in de rekensom niet mee. Die verdwijnen gewoon en daarmee staat Slettenhaar met lege handen tegenover zijn achterban die hecht aan parkeerplaatsen.

Autoluw
Ook de knip in de Van Woustraat is tegen de zin van Slettenhaar. Hij heeft zich gedurende zijn hele bestuursperiode verzet tegen het autoluw maken van de Van Woustraat en daarmee verzette hij zich ook tegen het verkeersbeleid van de gemeente Amsterdam. Daarin staat dat de fietsers en voetgangers bij de herinrichting van de Van Woustraat voorrang moeten krijgen op de auto. Slettenhaar (en zijn voorganger en partijgenoot wethouder Kreuger) diende plannen in die haaks stonden op het beleid van de centrale stad. Daardoor zat er onvoldoende schot in de herinchting en uiteindelijk heeft de gemeenteraad besloten de regie van de herinrichting naar zich toe te trekken.

Zou een heroverweging van het besluit een kans verdienen?

Pijnlijk
Dat de SP een knip in de Van Woustraat heeft bedongen valt in de buurt bij velen in goede aarde. Maar voor de omwonenden van de Willibrordusstraat is de draai die de SP heeft gemaakt zeer pijnlijk. Ze begrijpen best dat je als coalitiepartij soms harde keuzes moet maken, maar het steekt hen dat de SP ze tot het allerlaatste moment in de waan heeft gelaten tegen de garage te zijn. Ze voelen zich door de SP verraden.

Juridisch gevecht
De politieke strijd lijkt voor de omwonenden gestreden, maar ze geven zich nog niet gewonnen. Ook juridisch kan de bouw van de garage nog worden aangevochten. Zolang er nog kansen liggen blijven de omwonenden vechten voor het behoud van het Willibrordusplein zoals het er nu uitziet. Het plein is de enige plek in de buurt die ruimte biedt om te sporten en te spelen en het is nog niet zeker wat ervoor terug komt. Ook het nieuwe bestemmingsplan is daar onduidelijk over. Zeker is wel dat met de garage het verkeer zal toenemen en daarmee ook de luchtvervuiling. Bovendien is een jarenlange bouwput in de buurt geen prettig vooruitzicht.

Onverteerbaar
De besluitvorming op 9 november is volgens de regels van het politieke spel verlopen maar het blijft onverteerbaar dat er 25 miljoen wordt geïnvesteerd in een garage, die een meerderheid van de gemeenteraad voor overbodig houdt. Ook de wethouder weet dat de parkeergarage in de toekomst door maatschappelijke en technische ontwikkelingen hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig is. Er zal een andere bestemming voor moeten worden gezocht en de verliezen die daarmee gepaard gaan zullen door de gemeenschap moeten worden gedragen.

Heroverweging
Zou een heroverweging van het besluit een kans verdienen? Misschien in het nieuwe jaar, als door de gemeenteraadsverkiezingen de politieke verhoudingen anders komen te liggen. Of misschien velt een rechter het oordeel dat de bouw moet worden afgelast.

Stuk dichterbij
Zeker is het dat met het besluit van de gemeenteraad op donderdag 9 november de bouw van de garage onder het Willibrordusplein toch een heel stuk dichterbij is gekomen. Maar het is pas echt zeker als de eerste schop daadwerkelijk in de grond gaat.