Gevaarlijke Van Woustraat nog steeds niet op de schop
“GroenLinks is al vanaf 1991 met de herinrichting van de Van Woustraat bezig. Het is tot nu toe niet gelukt een politieke meerderheid te krijgen om dat te bereiken”, zegt Hamstra. “De straat is erg gevaarlijk en al jaren te vol, met teveel auto’s, die niet zelden de tram tegen houden. In het noordelijke deel zijn geen bomen, er is geluidsoverlast en de lucht is vervuild. De herinrichting is dus belangrijk genoeg om mee aan de slag te gaan. De Van Woustraat was al door het stadsdeel aangewezen om opnieuw te worden ingericht, maar toen kwam de aanleg van de Noord Zuidlijn er tussen. Met als gevolg dat de Ferdinand Bolstraat nu is opengebroken en de plannen voor de Van Woustraat stil zijn gezet.”
Hoofdnet Auto
“Wij vinden de problemen in de Van Woustraat te groot om er niets aan te doen. Er moet een plan klaar liggen, zodat gelijk met de herinrichting kan worden begonnen als de Ferdinand Bolstraat klaar is. Er kan al gewerkt worden aan de ontwikkeling van varianten voor de herinrichting van de straat, natuurlijk in overleg met de bewoners én de ondernemers.
De Van Woustraat hoort in tegenstelling tot de Amsteldijk niet tot het Hoofdnet Auto van de Centrale Stad. Het is dus, anders dan veel mensen denken, geen hoofdverkeersader. Als het Stadsdeel Oud Zuid wil, kan ze besluiten met de straat aan de slag te gaan.”
Motie kansloos
Waarom heeft GroenLinks de motie eigenlijk ingetrokken? Hamstra: “De Partij van de Arbeid, die samen met ons in het Dagelijks Bestuur zit, heeft duidelijk aangegeven deze motie niet te zullen steunen. Vreemd eigenlijk, want de Partij van de Arbeid is ook voor de oplossing van problemen over verkeersveiligheid en milieu. Maar de motie was zonder hun steun kansloos en we hebben hem dus niet ingediend.”
Aantrekkelijke winkelstraat
De Pijp Krant vraagt wat hij nu gaat doen. Hamstra: “Ik zit in de commissie Verkeer en Ondernemen. Onze partij gaat een notitie inbrengen om de discussie op te voeren. Verder gaan we een motie indienen bij de voorjaarsnota, dan vinden er aanpassingen plaats in de lopende begroting van het stadsdeel. We willen bereiken dat er dan geld wordt vrijgemaakt voor een onderzoek naar de herinrichting van de straat. Nu is de straat ongezond en onveilig. Wie in de Van Woustraat of één van de zijstraten woont leeft korter. Het stadsdeel laat de straat maar bestaan zoals die is en daar wil ik niet aan mee werken. Het leefmilieu in de Van Woustraat kan beter en veiliger. Het moet een aantrekkelijke winkelstraat worden, met behoud van de winkels, die zijn belangrijk voor de buurt.”
Keuzes maken
“We zullen keuzes moeten maken over bijvoorbeeld éénrichtingsverkeer, vrijliggende fietspaden, bomen, parkeerplaatsen en bredere stoepen. We willen mensen hier graag bij betrekken. GroenLinks en het Wijkcentrum hebben een werkgroep verkeer, het zou goed zijn als mensen zich aansluiten en meedenken hoe we samen een gezonde Van Woustraat kunnen realiseren.”