Frans Halsbuurt parkeervrij? Verslag van een buurtvergadering
Met de komst van de garage onder de Boerenwetering komen er vanaf het voorjaar 2018 in de Frans Halsbuurt 600 parkeerplaatsen bij. Die ondergrondse parkeerplaatsen zijn grotendeels bedoeld voor bewoners. In het al vastgestelde herinrichtingsplan voor de Frans Halsbuurt staat dat ‘in ruil hiervoor’ 275 parkeerplekken uit de straten zullen verdwijnen. Het buurtcomité vreest dat de resterende 325 parkeerplaatsen op straat voornamelijk zullen worden gebruikt door (horeca)bezoekers. Want bewoners in De Pijp zullen er minder gebruik van maken, gezien het feit dat het autobezit in De Pijp afneemt. Waarom dan niet alle 600 parkeerplaatsen opheffen als er ondergronds 600 bijkomen? Dan ontstaat er veel meer ruimte op straat om bredere stoepen aan te leggen, fietsenrekken te plaatsen en meer groen te realiseren. De flyeractie bleek te hebben gewerkt; er meldden zich op 6 november 24 buurtbewoners bij het Wijkcentrum.
Tijdens de bijeenkomst deed Bouwe Olij, namens het Buurtcomité Boerenweteringgarage, allereerst verslag van de eerste bijeenkomst in juni, waar de aanwezigen zich achter de plannen van het comité hadden geschaard. Gesterkt door deze steunbetuiging ging het buurtcomité in de vijf maanden daarna verder aan de slag. Naast de flyeractie, werd bij verschillende winkeliers een handtekeningenlijst neergelegd voor buurtbewoners die het initiatief ondersteunen. Ook ging het buurtcomité in overleg met vertegenwoordigers van politieke partijen. Niet onbelangrijk, nu binnen de Amsterdamse politiek een kentering merkbaar is met betrekking tot autobezit. Steeds meer politieke partijen spreken zich uit voor het uitgangspunt: evenveel auto’s van straat als er in een parkeergarage bijkomen, zelfs de VVD heeft het in zijn verkiezingsprogramma staan. Met de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 op komst, hoopt het Buurtcomité dan ook dat het herinrichtingsplan aan dit uitgangspunt wordt aangepast.
In het Wijkcentrum vlogen al veel enthousiaste ideeën over tafel over hoe de buurt er straks zonder auto’s uit zou kunnen zien. De comitéleden moesten het enthousiasme zelfs een beetje temperen, omdat het plan natuurlijk eerst nog door de politiek moet worden overgenomen. Bovendien, zo merkte een van de aanwezigen terecht op, is het een illusie te denken dat ook alle andere buurtbewoners er automatisch positief tegenover zullen staan. Ook over het informeren van deze mensen, bleken echter genoeg ideeën te bestaan; een online petitie bijvoorbeeld, of korte (You Tube-) filmpjes met interviews met voor- en tegenstanders. Een aantal aanwezigen besloot zelfs ter plekke al met de uitwerking van deze ideeën aan de slag te willen gaan. De Buurtcomité-leden beloofden op hun beurt dat zij de politieke partijen zullen vragen zich hard te maken het herinrichtingsplan voor de Frans Halsbuurt aan te passen en te transformeren tot een parkeervrije buurt. Wordt vervolgd: in januari 2018 is de volgende bijeenkomst.
Naschrift
Bouwe Olij over het onverwachte groene licht dat de gemeente op 9 november voor de bouw van de Willibrordusgarage gaf:
“Een onbegrijpelijk, overbodig en onverantwoord besluit. Er is geen behoefte in de buurt aan een peperdure ondergrondse garage. Het autobezit in de buurt daalt. Blijkt ook uit feit dat er geen wachtlijst meer is voor een parkeervergunning in de Noord-Pijp. Onverantwoord om zoveel belastinggeld (50 miljoen in 30 jaar)* uit te geven om een paar auto's op te bergen.”
* investering 25 miljoen. Is 100.000 per parkeerplaats. Jaarlijks tekort door rente, aflossing en exploitatie is 1,6 miljoen per jaar. Over 30 jaar is dat ca. 50 miljoen