Ferdinand Bol wordt onderdeel Rode Loper; ten koste van de zijstraatjes?

Ferdinand Bolstraat (hoek 1e Jan van der Heijdenstraat)

Bewoners en ondernemers rond de Ferdinand Bolstraat vrezen dat hun straten overbelast raken als de plannen voor De Rode Loper (zie kader) doorgaan. Dat wil zeggen, de plannen voor de herinrichting van de Ferdinand Bol zoals die er nu liggen. De omwonenden vinden die maar niks, er wordt te weinig rekening gehouden met hun belangen, bezwaren en suggesties.

‘De straat is vol, de maat is vol.’ Onder dat motto hebben buurtbewoners en ondernemers op initiatief van Pieta Janssen een actiecomité opgericht.

‘Catwalk’
Marieke Bekirov is woordvoerster namens de actiegroep: ‘De gemeente ziet de Rode Loper natuurlijk als een prestigeproject. Allemaal prachtig maar de plannen geven geen blijk van een brede visie, waarin voor alle specifieke problemen een goede oplossing komt. Een oplossing die ook rekening houdt met de wensen en belangen van de bewoners. De problemen rond laad- en losplekken voor bevoorradingsverkeer, afvalinzameling en voldoende parkeerplekken voor fietsen worden de zijstraten ingeschoven, ten gunste van een luxe ‘catwalk’ met veel mooie winkels voor toeristen. De gemeente heeft allerlei deeloplossingen voor de diverse straathoeken, waar fietsenrekken, laad- en losplaatsen en afvalinzamelingsplekken moeten komen. Die vinden wij erg ad hoc, versnipperd, amateuristisch zelfs. Zo staan er in het ene plan fietsenrekken op de straathoeken en in het andere op diezelfde locatie de laad- en losplekken voor vrachtverkeer.’

‘Bewoners van de Govert Flinckstraat vrezen vooral voor de verwachte toename van vrachtverkeer. Deze smalle straat is daar niet op berekend en heeft nu al veel overlast van verkeer, zijnde de belangrijkste verbindingsweg naar de Ferdinand Bolstraat’, aldus Bekirov.

Nota van Uitgangspunten
‘Bewoners van de Jan van der Heijdenstraat hebben een reactie geschreven op de zogeheten Nota van Uitgangspunten (concept), waarin de plannen voor de Rode Loper zijn vervat, en hebben die ingediend op de inspraakavond van 30 mei dit jaar. Daar vinden ze niets van terug in het gemeenteverslag van de inspraak. In de Nota staat verder dat het fietsparkeerprobleem eigenlijk niet is op te lossen zonder ondergrondse stallingen en dat naar ‘inpandige’ parkeeroplossingen wordt gezocht’’. Maar volgens Bekirov wordt tevens geconstateerd dat daar geen geld voor is. De benodigde capaciteit zou overigens het grootste deel van het winkeloppervlak beslaan.’

Quartier Latin
Bekirov vervolgt: ‘De gemeente heeft in het verleden altijd ingezet op wonen en kleinschalige bedrijvigheid zoals de diverse ambachten. Dat is geformuleerd in de Economische Visie 2009. Die visie bepleit een mix van stedelijke kernfuncties als wonen, werken en voorzieningen, met als belangrijke groep de zogenoemde creatieve kenniswerkers. Het behouden van dit specifieke karakter van de buurt, het Quartier Latin van Amsterdam (naar de gelijknamige wijk in Parijs, red.) wordt met die hele verpretparking van de wijk volledig om zeep geholpen.’

Klankbord
Op de vraag welke actie de bewonersgroep wil ondernemen zegt Bekirov: ‘We zoeken contact met bewoners van andere straten rond de Ferdinand Bol, om gezamenlijk met de gemeente te gaan praten want ze moeten dit echt anders aanpakken. Als bewoners zijn we een relevante partij, we willen een eigen gezicht hebben. In de communicatie willen we een klankbord kunnen zijn voor de gemeente, zodat we kunnen pleiten voor een beter plan voor alle betrokkenen, dus ook de bewoners en ondernemers.’

Reactie Stadsdeel
Saskia Huft is Projectleider Rode Loper van Stadsdeel Zuid. In een eerste reactie zegt zij begrip te hebben voor de bewoners. ‘Er komt erg veel informatie op hen af, mogelijk dat een en ander hen ook is ontgaan. Naar onze beleving proberen we de bewoners zo goed mogelijk te informeren en ruime gelegenheid te geven tot inspraak. Op 12 november bespreekt de Commissie Leefomgeving de Nota van Uitgangspunten. Daarbij kunnen de bewoners aanwezig zijn en hun eventuele bezwaren en suggesties kenbaar maken. Informatie daarover maken we bijtijds bekend en is ook te vinden op de website van het Stadsdeel (zie link onderaan). Vervolgens komt er een voorlopig ontwerp en ook daarop kunnen de bewoners weer reageren. De definitieve versie verwachten we pas in november 2014’, aldus Huft.