Elektrisch deelrijden: begint schone lucht in De Pijp?

Als het aan de kinderen ligt gaan we massaal over; het is hún toekomst.

Op en rond het Willibrordusplein staan elektrische auto’s van diverse merken geparkeerd. Kleine en grote wagens. En ook de elektrische bakfiets van Cargoroo. Het is net een kleine RAI voor elektrische karren. En dan is er nog een circuitje met elektrische kinderauto’s, die druk bevolkt wordt met kinderen die fanatiek aan het racen zijn. Op deze mooie zondag in mei dient het plein als startpunt voor een proefrit in een elektrische deelauto, dat is een auto die wordt aangedreven door elektriciteit en beschikbaar is voor de gehele buurt.

Het proefrijden is georganiseerd door Elektrisch Deelrijden De Pijp, een initiatief van bewoners. Zij willen vooral bereiken dat mensen hun (benzine)auto weg doen en overstappen op deelgebruik van een elektrische auto. Zo kunnen er nog meer parkeerplaatsen worden opgeheven, komt er meer ruimte in de buurt en kan het leefmilieu worden verbeterd. Een schone lucht in Amsterdam, te beginnen in De Pijp.

Het initiatief sluit naadloos aan bij het gemeentelijke streven naar stadsverkeer vrij van fossiele brandstoffen in 2030. Zo rap zal het waarschijnlijk niet gaan, maar het voorstel stuitte op vele negatieve
reacties. Maar op deze meidag is daar op het plein weinig van te merken.

Heel wat mensen blijken wel iets te zien in elektrische deelauto’s, vooral mensen die al in elektrisch rijden geïnteresseerd zijn en het levert nieuwe mogelijkheden voor mensen die nu van andere deelautoplatformen gebruik maken. Die kunnen in de toekomst kiezen voor een elektrische bolide of natuurlijk voor de elektrische bakfiets, als alternatief voor de auto. En, belangrijk, het Elektrisch Deelrijden is in eigen beheer en niet-commercieel, zodat de gebruikers de regie houden en de kosten laag blijven.

Apeldoorn
Het is aangenaam warm op de zonnige zondagmiddag. Al vroeg komt een buurtbewoner vragen of zo’n auto Apeldoorn wel haalt, vanwege de batterij. De aangesproken initiatiefnemer aarzelt even voordat hij antwoordt: “Ja, de actieradius van de wagens is voor meer mensen een vraag. Apeldoorn haalt ie wel hoor. En terug ook…” Mooi – of die proefrit hem daar dan even heen kan brengen? ”…maar voor een proefrit is dat wat ver meneer.” Zwaar teleurgesteld gaat de buurtbewoner zijns weegs.

Om de wensen en de mogelijkheden te peilen is er in de Hemony- en Willibrordusbuurt een enquête uitgezet die door 10% van de mensen is ingevuld. “Een respons waar de gemeente jaloers op zou worden”, aldus een van de belangstellenden. Het leeft in de buurt. In de enquête geven 100 van 200  autogebruikers aan over te willen stappen op een deelauto, vanwege de luchtkwaliteit, duurzaamheid, meer ruimte op straat en kostenbesparing. Mits… er altijd een auto beschikbaar is.

De kosten zijn eveneens een punt van zorg voor velen: “Heb je altijd een auto als je die nodig hebt? Kan de caravan erachter en kan je hem dan een week meenemen? Kan je kiezen of je een tweepersoons of meerpersoons neemt, of een busje om van alles te vervoeren?”. Het goedkoopste model kost €34.000 - en ja er zijn verschillende mogelijkheden.

Bewustwording
Elektrisch Deelrijden De Pijp is nog druk bezig met de ontwikkeling van het concept. Gesprekken met de gemeente en andere mogelijke partners zijn gaande, en een groot pluspunt is dat de kosten per kilometer lager zullen zijn dan bij gewoon autogebruik. Een van de initiatiefnemers: “Veel mensen beseffen niet hoe veel hun auto nu werkelijk kost. Als een auto veel gebruikt wordt is hij per kilometer goedkoper dan als hij vooral stil staat. En er zullen meerdere types aangeschaft worden. Maar deze bijeenkomst is vooral ook bedoeld voor bewustwording.” Zoals een proefrijder het formuleerde: “Als we voor de mobiliteit een model ontwikkelen waarin auto’s geen eigendom meer zijn, moeten we ook een nieuwe moraliteit
ontwikkelen waarmee een ‘ander soort verantwoordelijkheid’ gepaard gaat.“ Omgaan met dingen, alsof ze van jou zijn.

Of de auto’s geen eigendom worden is nog maar de vraag. Misschien wordt het wel een soort coöperatie voor auto’s. Lease of koop wordt onderzocht en mensen kunnen wellicht hun eigen auto inbrengen. “Kleinschaligheid is belangrijk, want als je elkaar kent, dan ga je beter met elkaars spullen om. Maar grootschaligheid is weer nodig om rendabel en aantrekkelijk te worden. Dát te combineren is de puzzel.”

Veel mensen zijn niet meer uit op bezit, maar op de mogelijkheid om iets te gebruiken zonder het te hebben. Niet alleen uit milieuoverwegingen, maar ook omdat het praktisch is. “Ik heb godzijdank geen autozorgen meer.” Geen zorg voor onderhoud dus; alleen in huis hebben wat je altijd nodig hebt, de rest is flexibel. Hoewel voor sommige mensen de auto ook nog een romantisch bezit is: de oude Volvo, de Snoek…

Een dealer: “Elektra is binnen afzienbare tijd alweer een gepasseerd station. Waterstof heeft de toekomst. We hollen achter de technologische ontwikkeling aan. Maar ja, we kunnen er ook niet op wachten en nu maar niks doen. We moeten schoon gaan rijden.”


Meer informatie of meepraten over de plannen? Kom naar de informatieborrel op 3 juli van 20:00-22:00 op de Govert Flinckstraat 309-311 of kijk op elektrischdeelrijden.nl en cargoroo.nl
Wie meer van de enquête wil weten, neemt contact op via info@elektrischdeelrijden.nl