Een nieuwe Van Woustraat

Sinterklaas arriveert per tram om de nieuwe Van Woustraat te openen

Na acht maanden was het eindelijk zover: de nieuwe Van Woustraat, vanaf de Ceintuurbaan tot aan de Lutmastraat, is klaar. Op 1 december is de straat feestelijk geopend door Sinterklaas. Bredere fietspaden en trottoirs, een scheiding tussen fietspad en rijbaan, meer voetgangersoversteekplaatsen en een bruinrode weg die automobilisten ervan moet overtuigen om zich aan het snelheidslimiet van 30 kilometer per uur te houden.

Het is duidelijk dat veiligheid een prioriteit is geweest bij de herinrichting van de straat, en dat was hard nodig. Door de jaren heen zijn er meerdere ongelukken gebeurd; het kruispunt tussen de Lutmastraat en de van Woustraat stond bekend als blackspot. Smalle trottoirs, een gebrek aan scheiding tussen fietspad en rijbaan en weinig voetgangersoversteekplaatsen, in combinatie met het drukke verkeer, maakte het waanzinnig onveilig voor voetgangers en fietsers. Vrijwel iedereen was het erover eens dat een veiligere van Woustraat noodzakelijk was. Herstructureren was van belang.

Klandizie
De langdurige werkzaamheden waren vooral voor de winkeliers niet makkelijk. De opgebroken weg veroorzaakte voor veel ondernemers problemen met laden en lossen; tijdens de wegwerkzaamheden moest dit gebeuren via de zijstraten. Zo nu en dan wilden leveranciers zelfs niet meer leveren vanwege de moeilijkheden die werden ervaren tijdens het laden en lossen. Ook was er voor sommigen winkeliers een merkbaar verschil in de hoeveelheid klanten. Dit nam in sommige gevallen zo af dat het resluteerde in een verlies van maar liefst een derde van de normale klandizie .

Grote opluchting
Het einde van de wegwerkzaamheden is dus voor iedereen een grote opluchting. Fietsers kunnen weer op het fietspad, voetgangers kunnen op de stoep lopen zonder dat ze per ongeluk op een tijdelijk fietspad worden aangereden en winkeliers kunnen volop gebruik maken van de nieuwe laad- en losplekken. Klanten die lopend of op de fiets zijn, kunnen de winkels weer gemakkelijk bereiken, dus sommige ondernemers zullen hun klandizie waarschijnlijk opnieuw zien stijgen.

Parkeerplaatsen

Dit geldt echter niet voor alle ondernemers in de Van Woustraat. De vijfenzestig parkeervakken die er waren, zijn vervangen door vijftien laad- en losvakken die ‘s avonds en ‘s nachts als parkeerplaats gebruikt mogen worden door buurtbewoners en winkelpersoneel. ‘De toekomstige Willibrordusgarage moet de nu missende parkeerplaatsen gaan vervangen, al bestaat over deze garage nog veel onduidelijkheid. Hoe dan ook is het gebrek aan parkeerplaatsen voor een aantal winkeliers een probleem. Hun winkel ligt namelijk een aardig stuk lopen van de toekomstige parkeergarage. Het gebrek aan parkeervakken dichtbij creëert vooral voor ondernemers die hun producten in grote aantallen aan klanten verkopen onzekerheid voor de toekomstige omzet. Klanten zullen mogelijk naar dichterbij liggende winkels gaan om een lange wandeling met zware boodschappen te vermijden. Ook wordt het zonder dichtbij liggende parkeerplaatsen moeilijk voor ondernemers om boodschappen zelf te bezorgen.

De Van Woustraat heeft een heleboel functies. Het is een winkelstraat, een drukke noord-zuid fietsroute, een trambaan en een autoroute. De nieuwe autoluwe inrichting zal voor sommige gebruikers van de straat beter worden ervaren dan door andere. De tijd zal leren of de ervaringen met het nieuwe deel van de Van Woustraat zo positief zijn dat de andere delen in dezelfde lijn worden vernieuwd.