Een mooi cijfer voor De Pijp Krant

Medewerker van De Pijp Krant in gesprek met lezeres op het Nazomerfestival op de Albert Cuypstraat

Er staat een stevig windje en de stapel kranten in de kraam neemt een loopje met de redacteur van De Pijp Krant die ‘s middags in het kraampje van het Nazomerfestival staat.

Na de kranten opgeraapt te hebben is er rust en ruimte voor gesprekjes met de festivalbezoekers. “Leest u onze krant wel eens?” En “Wat vindt u leuk aan onze krant?” Al snel blijkt dat De Pijp Krant goed gelezen wordt. Iedereen wil graag informatie over de eigen buurt en weten wat er zoal te doen en te beleven is.

Maar ook serieuze onderwerpen als huren en wonen ziet de lezer graag in de krant behandeld. Eén van de bezoekers legt uit waarom er behoefte is aan een buurtkrant.

Er is de laatste jaren steeds meer informatie gekomen. Via nieuwe media komt de wereld steeds dichterbij, maar uit eigen straat hoor je weinig of niets. Terwijl dat toch de wereld is waarin je woont. Voor de buurtjournalistiek en De Pijp Krant is er dus nog een wereld te winnen. Maar eerst nog even de enquête uitdelen om te weten wat de bezoeker van het Nazomerfestival van de krant vindt. Veertig bezoekers vullen De Pijp Krant-enquête, die ieder jaar op het Nazomerfestival wordt afgenomen, ter plekke in. Wat vinden ze nou eigenlijk van de krant?

Uitslag enquête
‘Met aandacht gemaakt’ en ‘Ga zo door’ maar ook ‘Graag meer tekst’ waren dit jaar commentaren op de enquêtelijsten van de Pijpkrant. Een 7.8 scoorde uw buurtkrant onder de enquête-invullers, die een waarderingscijfer hadden ingevuld. De cijfers varieerden van een 6 (één keer toegekend) tot een 10 (ook één maal uitgedeeld). Ingevuld door lezers uit heel diverse leeftijdsgroepen, geboren in 1928 tot 1983. Over het algemeen tevreden lezers dus, maar er was ook kritiek.

De belangrijkste kritiek werd geuit over de bezorging, die niet altijd even goed is. En veel lezers zouden graag meer foto’s en plaatjes in de krant zien. Lezers lieten ook leuke tips achter voor de redactie. Ideeën die we graag meenemen, zoals: ‘Graag meer interviews met bijzondere buurtbewoners’.

En ludieke adviezen als: ‘Wij stellen voor een ‘Miss Pijpverkiezing’ te organiseren’.