Door bouw parkeergarage minder auto- en fietsenchaos in Frans Halsbuurt?

Bouw van de parkeergarage onder de Boerenwetering gezien vanaf de Ruysdaelkade bij de Albert Cuypstraat

Een ‘leefstraat’ zonder auto’s, met bloembakken op de parkeerplekken en veel meer fietsenrekken. Of juist een geheel auto- én fietsvrije straat. Aan ideeën geen gebrek tijdens de discussieavond die het Comité Boerenweteringbuurtgarage woensdag 14 juni organiseerde.

600 auto's
Volgens de planning gaat begin 2018 de garage onder de Boerenwetering open. Die garage biedt plaats aan zo'n 600 auto's. Met het inrichtingsplan van het stadsdeel worden 275 parkeerplaatsen in de Frans Halsbuurt opgeheven. Vergunninghouders uit de buurt mogen dan in de garage parkeren. Het comité zou graag zien dat straks in de Frans Halsstraat alle parkeerplekken op straat verdwijnen. Zonder geparkeerde auto's kan de leefbaarheid in de smalle en drukke straatjes van de buurt wezenlijk worden verbeterd. Het comité nodigde de buurtbewoners uit om te polsen of voor dit idee voldoende draagvlak bestaat.

Minder autobezit
Vijftien geïnteresseerden, waaronder enkele leden van het comité zelf, gaven gehoor aan de oproep en kwamen naar het Wijkcentrum De Pijp. Bouwe Olij, een van de comitéleden, leidde de discussie in door te vertellen wat er aan de bouw van de garage onder de Boerenwetering vooraf ging en hij lichtte de huidige stand van zaken toe (zie kader). Aanvankelijk was het comité opgericht om de bouw van de garage te voorkomen (toen heette de groep ‘Stop Boerenweteringgarage’) maar nu deze een feit is wil het comité ervoor zorgen dat de garage zo goed mogelijk aan de buurt ten goede komt. Olij heeft het gevoel dat een pleidooi voor minder parkeerplekken op straat gehoor zou kunnen vinden bij de Centrale Stad.

Besluitvorming
Het comité meent dat er nog tijd is om de besluitvorming te beïnvloeden. Alleen de herinrichting van de Ruysdaelkade (ter hoogte van de garage) moet volgens de planning klaar zijn wanneer de garage wordt opgeleverd. Voor de herinrichting van de rest van de buurt is vijf jaar uitgetrokken. Het comité heeft al met de woordvoerders verkeer/parkeren van GroenLinks, PvdA, D66 en SP gesproken over het plan net zoveel parkeerplaatsen op straat op te heffen als er in de garage bijkomen. Zij hebben aangegeven daar positief tegenover te staan.

Pioniersbuurt
Na een korte discussie maakt Olij een rondje onder de aanwezigen: staat iedereen achter het voorstel om niet 275, maar alle 600 parkeerplaatsen van straat te verwijderen? Dat blijkt het geval. Een van de buurtbewoners merkt wel op dat in het voorstel voor een parkeervrije Frans Halsbuurt ook duidelijk aangegeven moet worden wat de buurt dan precies voor ogen heeft. Hierop barst de discussie pas echt los. Uiteindelijk blijken alle aanwezigen zeer gecharmeerd van het idee dat de Frans Halsbuurt een ‘pioniersbuurt’ wordt, een wijk waar de auto ‘te gast’ is en de fiets een voorkeursbehandeling krijgt, net als in de heringerichte Sarphatistraat.

Fietswrakkenchaos
Wel benadrukken een aantal aanwezigen dat voorkomen moet worden dat de straten een chaos worden door fietsers die in de vrijgekomen ruimte hun fiets overal zullen gaan stallen. Of dat de cafés in de buurt de ruimte gaan gebruiken om hun terrassen uit te breiden. Sommigen kijken dan nog liever uit op een auto dan op een fiets(wrakken)chaos. De leden van het comité beloven al deze punten de komende tijd uit te werken in een plan. Na de zomer wordt iedereen uitgenodigd voor een vervolgbijeenkomst.


In de garage onder de Boerenwetering komen 600 parkeerplaatsen voor auto's en 60 plekken voor fietsers. De garage is 260 meter lang en 25 meter breed en krijgt een ingang aan de Ruysdaelkade en een uitgang aan de Gerard Doustraat. De geschatte kosten van de garage bedragen 35 miljoen euro. Maar dan zijn de overige (voorbereidings) kosten buiten beschouwing gelaten. Het is de eerste keer dat in Amsterdam een parkeergarage onder een bestaande gracht wordt gebouwd. Het wordt een van de duurste garages in Nederland. Aan het besluit van de gemeente om de garage te bouwen ging een besluitvormingsproces vooraf van 14 jaar. De garage wordt naar verwachting begin 2018 in gebruik genomen.

Albert Cuypgarage
De garage in aanbouw werd tot nu toe door de gemeente de Boerenweteringgarage genoemd. De leerlingen van het Montessori Lyceum, van wie hun school grenst aan de bouwkuip, kregen in vijf teams de mogelijkheid om een naam te ‘pitchen’. Het stadsdeel had een lijstje met namen gemaakt waaruit ze konden kiezen. Een jury onder voorzitterschap van stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar koos de naam Albert Cuypgarage.