Discussie Willibrordusgarage duurt voort

Vlak voor de zomervakantie is het definitieve ontwerp van het Willibrordusplein gepresenteerd, als sluitstuk van een lang proces. De gemeente heeft hier veel moeite in gestoken. Het is immers een compensatie voor de echte strijd over wat niet óp, maar onder het plein gaat komen: een parkeergarage.

Zoals gewoonlijk bij dit soort controversiële projecten had de gemeente een externe gespreksleider ingehuurd om de boel strak in de hand te houden. De algemene uitleg zou niet langer dan twintig minuten mogen duren, maar dat stond het – overigens zeer beschaafde – publiek niet toe. Er waren immers genoeg vragen te stellen die iedereen interessant vond. Maar de truc van de gespreksleider werkte en het gezamenlijke gedeelte nam slechts de dubbele tijd in beslag. Daarna konden borden met gedetailleerde ontwerptekeningen worden bekeken en vragen worden gesteld aan de aanwezige ambtenaren.

Pijnpunten
De meerderheid van het publiek in de zaal moest toegeven dat de nieuwe inrichting er wel mooi uitziet, al bleven een aantal vragen onbeantwoord. Wat bijvoorbeeld zal aan de inrichting als eerste sneuvelen als het budget
ontoereikend blijkt? Pijnpunten zijn de verkeersveiligheid en klimtoestellen vlak voor de ramen van het Amstelhuiscomplex. De bewoners daar hebben alleen kamers aan de pleinkant. Op een klankbordbijeenkomst voor omwonenden twee weken eerder bleek dat juist deze mensen hard getroffen zullen worden door bouwoverlast.

Niet bestaand probleem
Omdat er gesproken wordt over de inrichting van het plein lijkt het alsof de garage er zeker gaat komen. Daar denken minstens een honderdtal omwonenden anders over. Als Vereniging Duurzaam Mobiel Amsterdam strijden ze op verschillende fronten om de garage alsnog tegen te houden. “Waar het om gaat is een alomvattende visie op mobiliteit in Amsterdam”, zegt Gitta van Buuren. “De garage is achterhaald. Het is bedacht om een feitelijk niet bestaand probleem op te lossen, namelijk hoge parkeerdruk in de buurt. Het autobezit in de stad neemt af en in De Pijp staan allerlei kleinere garages halfleeg.” De Vereniging stelde een maar liefst 75 pagina’s tellend ‘Tegenrapport’ op en diende een door 106 mensen ondertekende zienswijze in op het nieuwe bestemmingsplan. Ook is een klacht ingediend bij de Amsterdamse Ombudsman over het gebrekkige participatietraject. Gitta: “Als actieve burger word je wel gedwongen om deskundig te worden op het terrein van recht, verkeer en participatie.”

Inmiddels is in september het nieuwe bestemmingsplan voor De Pijp aangenomen, maar een amendement om maar meteen te stoppen met de garage haalde het niet. Einde verhaal? Gitta: “Het bestemmingsplan maakt een besluit alleen planologisch mogelijk. Dat hoeft niet automatisch te betekenen dat het project doorgaat en niet afgesteld kan worden.” Het volgende strijdtoneel wordt de raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit & Duurzaamheid. De betreffende wethouder Sharon Dijksma kan een gesprek verwachten met een tot de tanden met papier bewapende delegatie. Het toch al dikke Tegenrapport krijgt namelijk een update.

De tijd zal leren of de Vereniging Duurzaam Mobiel alsnog haar zin krijgt. Het denken over autobezit verandert snel.