Deining aan de Amstel

Wonen op de Amstel, de rivier die onze stad haar naam gaf. Uitzicht over het water, het gevoel van vrijheid, het geluid van de wind, de vogels, de geur van houtkachels, geen boven- of onderburen waar rekening mee gehouden moet worden...

Wonen op het water. Zo in trek, dat door de jaren heen de kades en oevers van de Amsterdamse wateren, waar mogelijk, vol kwamen te liggen met woonboten. Zodanig dat de gemeente zich genoodzaakt zag in te grijpen met beleids- en bestemmingsplannen. Maar in de overgang van gedogen naar regelgeving gaat wel eens iets mis, zo ook in De Pijp, aan de Amsteldijk, tussen Jozef Israëlskade en Ceintuurbaan.

Foutje
In het bestemmingsplan De Pijp 2005 stelde het toenmalige stadsdeel Oud-Zuid, vanuit ‘stedenbouwkundig en historisch perspectief,’ te willen waken over de aanblik van de Amsteloever en het zicht op de rivier. Daarom werd de voorkeur uitgesproken voor woonschepen boven woonarken. De toen bestaande situatie aan de Amsteldijk werd in kaart gebracht aan de hand van luchtfoto’s. En daar ging het mis, althans volgens een aantal bewoners, waarvan sommigen al zo’n veertig jaar aan de Amsteldijk wonen. Bij de indeling in waterkavels zouden ok niet bewoonde kavels (plezierboten en terrasboten), zogenaamde objectkavels, als woonkavel zijn aangeduid.

Dit in combinatie met het feit dat de voorkeur voor woonschepen boven woonarken indertijd ‘ten onrechte niet vertaald is in voorschriften’, zoals het stadsdeel zelf ook toegeeft, heeft ertoe geleid dat in de jaren daarna op bepaalde gedeelten langs de Amsteldijk het aantal woonarken alleen maar is toegenomen en het zicht op de Amstel verder is afgenomen.

Weg uitzicht
Een aantal bootbewoners heeft namelijk de leemtes in het bestemmingsplan aangewend om op de aanvankelijke objectkavels die in het bestemmingsplan 2005 tot woonkavel bestempeld werden, nu legaal een woonark te bouwen, waarmee het tegenovergestelde werd bereikt van wat het stadsdeel wilde. Ter hoogte van de Diamantbuurt is het uitzicht op de Amstel er alleen maar minder op geworden, de boten liggen daar drie rijen dik. En bezwaarschriften van omwonenden hebben – tot hun spijt - het tij niet kunnen keren.

Omdat het stadsdeel deze ontwikkeling ook als zeer ongewenst ziet, is in maart 2010 de bestaande situatie ‘bevroren’ en een nieuw bestemmingsplan, Water in De Pijp, opgesteld. Hierin zijn de mazen door scherpere regelgeving gedicht. In augustus 2011 is het plan in werking getreden, zodat een dergelijke situatie zich niet kan herhalen.