“De verhalen van De Pijp liggen verborgen achter de gevels”

De Pijp Verhalen

V.l.n.r. Mark Dekker, Kimberley Snoek en Hanneke van Kessel

Mark Dekker springt behendig van zijn fiets en komt met lichte tred aangelopen bij het terras van café Hermes. Je zou ‘m geen 51 jaar geven, met zijn jongensachtige uiterlijk. Mark is de man achter de De Pijp Verhalen, een reeks multi-mediale avonden vol geschiedenis, legendes en locale cultuur van De Pijp. “Ik fiets heel anders door de straten sinds ik al die verhalen ken.”

Mark heeft altijd een grote interesse gehad in lezen en geschiedenis. Hij werd getriggerd door verhalen die zijn buren vertelden. “Er heeft zich in De Pijp ongelooflijk veel afgespeeld, de buurt heeft een rijke geschiedenis aan verhalen. Ze zijn alleen niet tastbaar, ze liggen verborgen achter de façade, achter de gevel. Ik fiets heel anders door de straten sinds ik al die verhalen ken. Bijvoorbeeld als ik langs het Sarphatipark fiets, aan de korte zijde. Dan kijk ik naar 1 en 2 hoog en denk ik: wat zal zich daar allemaal hebben afgespeeld rond 1920? Op Sarphatipark 125 zat in die tijd het bordeel van Rooie Lien, de lesbische hoerenmadam die werd verdacht van het ronselen en doorverkopen van meiden. En de huidige bewoner heeft geen idéé, die heeft daar gewoon zijn Auping-bedje staan.”

Luisteren naar het stucwerk
“De kunst met De Pijp Verhalen is om dóór die gevels heen te kijken en als het ware te luisteren naar het stucwerk in de woonkamer, naar de gebeurtenissen die zich daar hebben afgespeeld. Voor mij zit de lol erin om jongeren ter verleiden om naar een culturele avond te gaan, in plaats van een avondje te brassen op het Heinekenplein. Als mijn avond het wint van de jacht op een partner, en als ik het zó mooi weet te vertellen dat twintigers en dertigers aan mijn lippen hangen, dan kan de avond niet meer stuk.”

Pretpark met kroegen

Het publiek dat naar De Pijp Verhalen komt, is tussen de 15 en 80 jaar oud. Zo’n 60 procent is 45-plus, zo’n 40 procent is jonger. Het lukt Mark dus heel aardig om jongeren te trekken. Zou dàt het geheim zijn achter Marks jonge voorkomen?
Of is het zijn enthousiasme? Hij volgt zijn passie en is daarmee een verbindende factor in de buurt geworden. Veel bewoners maken zich zorgen over De Pijp: het verandert te snel, het wordt een pretpark met alleen maar kroegen. Door Marks verhalen komen bewoners meer te weten over hun wijk en gaan er meer van houden.
De verhalenavonden zorgen bovendien voor contact tussen de oude garde en de nieuwe bewoners, de studenten en yuppen. Deze groepen mengen zich tijdens het interactieve deel, de quiz. Voordat Mark hun benevelde hersenen laat kraken, moeten er namelijk teams worden gevormd om de quizvragen te beantwoorden. Die vragen zijn generatie overschrijdend, dus het is slim om goed te mixen. Of neem je oma mee, dat zou zomaar een winnende zet kunnen zijn.

Spreekangst
Mark gaat graag een uitdaging aan, want hij komt van ver. Hij is van huis uit accountmanager in de ICT, met spreekangst voor groepen. Mark: “Ik dacht: ga ik dat accepteren of ga ik proberen om het op te lossen? Het houden van dit soort presentaties is dé remedie. Ik kan het iedereen aanraden, het werkt!
Wie denkt dat Mark een saaie accountmanager is, heeft de prijsuitreiking van de Pijp Verhalen-quiz nog niet meegemaakt. Dan komt zijn creatieve achtergrond als industrieel ontwerper aan de oppervlakte. “Als de research klaar is en ik heb mijn ei gelegd, dan begint het leukste deel van de voorbereidingen: het bedenken van een zo grappig mogelijke prijs. Het moet uitdagend zijn, hilarisch en gedurfd. Het liefst moet de zaal plat gaan als ze de prijs zien, net als bij een Sinterklaassurprise. Zilver gespoten speelgoedgeweren, fietsbellen met de tekst ‘Pijpbel’ erop, een setje goudkleurige condooms. Dat werk.”De droom van Mark is om ooit 100 mensen in een theaterzaal of in een heel groot café gefascineerd te laten luisteren naar zijn voorstelling.

Nieuwsgierig geworden? Vanaf 2019 kunt u weer genieten van De Pijp Verhalen, met een nieuw thema: wie is de beroemdste bewoner van De Pijp? Wie heeft de grootste impact gehad? En misschien krijgt u een antwoord op de vraag: hoe blijft Mark zo jong?


De Pijp Verhalen is een avond vol storytelling, leuke weetjes, foto’s, muziek, een quiz en bier.
Meer info:
www.facebook.com/depijpverhalen