De Bol in 2017

Het lijkt nog ver weg voordat de Noord-Zuidlijn gaat rijden, maar het moment komt nu toch dichterbij. In 2017 moet het gaan gebeuren.

Station De Pijp
Station De Pijp is een van de metrohaltes en ligt onder de Ferdinand Bolstraat. Vanwege de beperkte ruimte tussen de funderingen van de aanpalende panden krijgt het station twee verdiepingen. Het onderste perron komt ruim 26 meter onder de grond te liggen. Dit is dan ook het diepst gelegen perron van de Noord Zuidlijn. Station ‘De Pijp’ krijgt twee toegangen, een op de hoek Albert Cuypstraat - Ferdinand Bolstraat en een op de hoek Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat. Om dit mogelijk te maken zijn de hoekpanden afgebroken.

Autovrij
Nu het meeste werk ondergronds gedaan is, wordt het tijd om de straten opnieuw in te richten. De gemeente heeft hier al over nagedacht en haar ideeën op papier gezet in de Nota van Uitgangspunten (NvU).

Er is gekozen voor een autovrije Ferdinand Bolstraat van de Stadhouderskade tot de Ceintuurbaan met prioriteit voor voetgangers en fietsers. Dit betekent dat bromfietsers en taxi’s niet meer welkom zijn in de Ferdinand Bolstraat. Als het aan de gemeente ligt keert tramlijn 25 ook niet meer terug in de Ferdinand Bolstraat, maar het is uiteindelijk het GVB dat daarover beslist. Ook de tramhaltes zullen een andere plek krijgen.

Om de grote stromen metroreizigers voldoende ruimte te bieden moeten de trottoirs breder worden dan ze nu zijn. Zo is de Ferdinand Bolstraat tussen de Stadhouderskade en de Albert Cuypstraat op z’n smalst slechts 15 meter breed. Met twee trambanen en fietspaden aan beide zijden zou er maar 5 meter overblijven voor het voetpad: 2,5 meter aan elke zijde. Dat is nog altijd meer dan nu, maar te weinig voor de toekomst. Daarom heeft de gemeente het plan om in dit deel van de Ferdinand Bolstraat een zgn. om-en-omspoor aan te leggen. Hierbij maken de trams in beide richtingen gebruik van hetzelfde spoor, zoals in de Leidsestraat en Utrechtsestraat.

De Ferdinand Bolstraat is een belangrijke doorgangsroute voor fietsers. Voor het toenemende aantal fietsen moet ook parkeergelegenheid beschikbaar zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe de gemeente dit wil gaan realiseren. Vooral het gedeelte tussen de Albert Cuypstraat en de Ceintuurbaan biedt weinig ruimte voor fietsparkeerplaatsen.

Omgeving
Ook de directe omgeving van de Ferdinand Bolstraat wordt meegenomen in de herinrichtingsplannen. Zo komen op de Ceintuurbaan, tussen de Ruysdaelkade en de Ferdinand Bolstraat, vrijliggende fietspaden en krijgt de tram waar mogelijk een vrije baan. Hiervoor moeten de bomen meer naar het midden van de straat verplaatst worden. De meeste bomen zullen daarvoor worden gekapt. Er zullen nieuwe bomen voor in de plaats komen.

De Frans Halsstraat zal opnieuw worden ingericht, er zullen parkeerplaatsen verdwijnen zodra de omstreden parkeergarage onder de Boerenwetering klaar is.

En nog dit jaar wordt de brug bij de Ceintuurbaan over de Boerenwetering gerenoveerd en breder gemaakt.

De Eerste Jacob van Campenstraat wordt wellicht ook autovrij, omdat de straat niet doorloopt aan de andere kant van de Ferdinand Bolstraat. Dit lijkt een goed plan, omdat deze straat nu al veel gebruikt wordt door toeristen die lopend vanaf het Museumplein De Pijp in trekken.

Rode loper
De Ferdinand Bolstraat maakt deel uit van de Rode Loper. Deze loopt vanaf het Centraal Station naar de Ceintuurbaan en volgt bovengronds nagenoeg dezelfde route als die van de Noord- Zuidlijn. Deze route wordt gezien als het visitekaartje van de stad, moet allure uitstralen en een aantrekkelijke wandelweg worden voor toeristen. Dit past ook prima binnen het beleidskader ‘Ontdek Amsterdam! Spreiding van toerisme over de stad’, waarin de gemeente aangeeft het wenselijk te vinden gebieden buiten het centrum te ontwikkelen voor toerisme, zoals De Pijp. Dit zal tot gevolg hebben dat het ‘funshoppen’ (winkelen als vrijetijdsbesteding) in De Pijp gaat toenemen. Bovendien zal er door stijgende winkelhuurprijzen schaalvergroting plaatsvinden. Hierdoor zullen vooral de grotere winkelketens die hogere omzetten kunnen draaien zich in de straat gaan vestigen. De verwachting is dat er meer winkels komen met mode en luxe producten. De kleinere, gespecialiseerde en vernieuwende ondernemers zullen onderdak moeten zien te vinden in de omgeving van de Ferdinand Bolstraat.