Bouw parkeergarage onder Willibrordusplein nog onzeker

Storing bij een mechanische garage

De plannen voor een parkeergarage onder het Willibordusplein worden begin november in de gemeenteraad besproken. De besluitvorming is al twee keer uitgesteld. Wat is er aan de hand en waarom moest de garage er überhaupt komen?

Bij de herinrichting van de Van Woustraat verdwijnen er 137 parkeerplekken. De parkeerstrook, waar nu overdag voor 10 cent per uur kan worden geparkeerd, maakt in het ontwerp voor de herinrichting plaats voor een breder trottoir met laad- en loshavens. Stadsdeelbestuurder Slettenhaar (VVD) zocht een oplossing voor het verlies van die parkeerplaatsen en dacht die te hebben gevonden in de aanleg van een parkeergarage.

Geschikte locatie
De gemeente was al op zoek naar locaties om in de buurt van het centrum een aantal ondergrondse parkeergarages te bouwen. Slettenhaar en wethouder Litjens (ook VVD) sloegen de handen ineen en dachten zo het dreigende parkeerprobleem in de Van Woustraat samen op te lossen. In de buurt was nog maar één plek te vinden die niet was bebouwd: het Willibrorduspleintje aan de Ceintuurbaan. Spoed was vereist want het tekort aan parkeerplaatsen in de Van Woustraat zou snel urgent zijn.

Waarom moest die garage er eigenlijk komen?

Versneld tempo
Al In september 2016 maakte de gemeente bekend dat het Willibrordusplein was aangewezen als geschikte plek om te onderzoeken of er een ondergrondse parkeergarage voor 266 auto’s kon worden aangelegd. Voornamelijk bedoeld voor bezoekers van de Van Woustraat. In versneld tempo ging de gemeente aan de slag.

Protest
Al snel kwam er protest van bewoners, die zich afvroegen hoe noodzakelijk die garage eigenlijk is. Wachttijd voor een parkeervergunning in de buurt bestond al niet meer en bovendien waren er in De Pijp al twee ondergrondse parkeergarages in aanbouw: bij het Asscherkwartier en onder de Boerenwetering. Bovendien staan in de buurt parkeergarages gedeeltelijk leeg of worden zelfs opgeheven. Daarnaast is de verwachting dat het particuliere autobezit drastisch zal afnemen door technologische vernieuwingen. Ook wethouder Litjens van Verkeer is zich daarvan bewust maar zegt nu niets te hebben aan technologieën die pas in de toekomst kunnen worden toegepast.

Extra verkeer
De bewoners stelden ook dat een garage voor bezoekers van buiten De Pijp extra autoverkeer aantrekt. Die auto’s kunnen straks de garage bereiken via de Amsteldijk. Maar juist die straat is door de gemeente bestemd voor autoverkeer tussen het centrum en de A2, richting Utrecht. Niet handig als daar de doorstroming van het verkeer wordt gehinderd door op- en afrijdende auto’s richting de garage onder het Willibrordusplein.

577 auto’s
Deze zomer kwam D66 opeens met het plan om een veel grotere, mechanische garage voor 577 auto’s onder het plein te bouwen. Een garage alleen voor buurtbewoners met het doel honderden auto’s van de straat te halen en de leefbaarheid in de buurt te verbeteren. Maar ook dit plan is niet zonder nadelen.

Wachttijd
Bij een mechanische garage wordt de auto in een parkeerhuisje gereden. Vervolgens zet het mechanische systeem de auto op de juiste plek. Wie zijn auto komt ophalen moet wel eventjes wachten. En dat is nou juist het probleem bij een mechanische garage die alleen is bedoeld voor buurtbewoners. De kans is groot dat er heel wat mensen ’s ochtends op dezelfde tijd hun auto komen ophalen.

Tien parkeerhuisjes
Om de wachttijd te verkorten heb je dus meer van die parkeerhuisjes nodig. Bij een garage van 577 auto’s misschien wel een stuk of tien. Grote kans dat er dan van het huidige speel- en sportplein weinig overblijft. En het mechanische systeem kan ook nog eens gaan haperen. Met het volume van 577 auto’s neemt het verkeer en de luchtvervuiling rond het plein ook nog eens flink toe en moeten al die auto’s zich door het smalle Willibrordusdwarsstraatje persen.

Vergeten
Nu D66 alleen een parkeergarage wil om de leefbaarheid in de buurt te vergroten, lijkt ze vergeten waarom die garage er eigenlijk moet komen. Het is opmerkelijk dat de oorspronkelijke reden voor de bouw: het compenseren van parkeerplaatsen in de Van Woustraat, steeds verder uit het zicht verdwijnt. Zijn de politici misschien bang of het winkelend publiek de garage wel wil gebruiken? Het tarief in de parkeergarage wordt veel hoger dan nu wordt betaald (10ct per uur) op de parkeerstrook langs de Van Woustraat.

Geen meerderheid
Begin november wordt het plan van de VVD besproken: een ‘gewone’ parkeergarage met 266 plaatsen voor bezoekers en ook vergunninghouders. Maar D66 en SP die samen met de VVD het gemeentebestuur vormen willen ieder iets anders. D66 geeft de voorkeur aan een mechanische garage en de SP wil parkeerfaciliteiten aan de rand van de stad, bij de Utrechtsebrug. Er is in de gemeenteraad verder nauwelijks steun voor de variant van de VVD. De uitkomst van de raadsvergadering laat zich niet voorspellen. Evenmin wat er gebeurt als het huidige plan niet doorgaat. Vervolgens is het al snel kerstvakantie en in het voorjaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen die zomaar kunnen uitlopen op machtsverschuivingen in de gemeenteraad. Wanneer er een garage komt, hoe die eruit gaat zien en of die er überhaupt komt, is dus nog heel onzeker.