Afscheid van Bart van Waterschoot

Bart van Waterschoot

Dertien jaar tekenen voor De Pijp Krant

Bart van Waterschoot is de medewerker van De Pijp Krant met de langste staat van dienst. Dertien jaar lang leverde hij voor iedere editie trouw zijn tekening aan, met een bijbehorende tekst. Maar wie is de tekenaar achter de rubriek ‘Bart in de Pijp’?

Ik ga bij hem op bezoek in de Albert Cuypstraat. Daar woont Bart van Waterschoot vanaf 2003 op een eerste verdieping, uitkijkend over de markt.

“Ik ben nogal een einzelgänger”, zegt hij en vertelt dat hij in zijn kunst uiting geeft aan zijn introspectieve en zijn meer melancholische kant. “Het leven is er om het te vieren, maar het moet ook iedere keer weer bevochten worden. Die dualiteit zit in de werkelijkheid en ook in mijn karakter.”

Verzameling tekenboekjes
Bart heeft, zoals vele anderen met hem, erg veel last van de maatregelen tegen corona. Anders kwam hij op zijn vrije dagen graag in een bar of restaurant, waar hij rustig een boek kon lezen, of aan zijn tekeningen kon werken. Maar als de horeca gesloten is, heeft hij weinig sociale contacten en ligt eenzaamheid op de loer. Hij trekt er graag op de fiets op uit, naar het Westelijk Havengebied, waar hij ook als magazijnmedewerker werkt.

Bart toont me prachtige houtskooltekeningen van deze industriële omgeving. Inderdaad zijn sommige behoorlijk somber en fel van toon, maar gelukkig kreeg hij begin dit jaar weer een wat lichtere periode. Ook op zijn vakanties, onder andere in Genua en Berlijn, tekent Bart. Zoals anderen foto’s van hun vakantie delen, laat hij me een doos zien die vol zit met zijn verzameling tekenboekjes.

Groene revolutie in kleur
In deze editie is ‘de Groene revolutie’ zijn laatste tekening voor De Pijp Krant. “Je kunt heerlijk vegetarisch eten bij Momo-IT, Indiaas en Bhutanees, en zij is heel aardig! Niet alle plekken lenen zich voor een tekening, maar dit karretje heeft echt iets pittoresks. Eten en drinken bepalen in belangrijke mate de alledaagse cultuur in De Pijp, met de Albert Cuyp, de vele koffiebars, cafés en restaurants, en de grote verscheidenheid aan eetwinkeltjes. Sommigen niet meer weg te denken uit de wijk, anderen zo weer verdwenen.”

Anders dan zijn andere tekeningen voor De Pijp Krant is deze laatste tekening in kleur, een speciale afsluiter van een gedenkwaardig tijdperk! “De stijl van de krant veranderde en de inspiratie voor steeds weer een nieuwe tekening in De Pijp nam ook af. Ik begon met het tekenen van de plekken waar ik graag kwam, vaak restaurantjes met een gemengde klantenkring; Marokkaans, Spaans, Surinaams. Maar na twee jaar had ik alle plekken wel zo’n beetje gehad en ging ik over op de ‘Carmiggelt-aanpak’, uit het leven gegrepen.”

Momentopnamen
Wat kunst en cultuur voor Bart betekenen? Hij heeft er duidelijk vaker over nagedacht. “Cultuur is toegankelijk voor iedereen die eraan wil deelnemen. Het heeft te maken met de interne en externe leefwereld en hoe je die met elkaar als groep vorm geeft. Alle afspraken die je met elkaar maakt, zijn bewust of onbewust deel van onze cultuur. En die verandert continu. De kunstenaar is in staat om zich te verwonderen over die cultuur, over dat wisselende landschap en geeft daar een creatieve draai aan, waar anderen weer op kunnen reflecteren.”

De tekeningen van Bart zijn momentopnamen van dat steeds wisselende landschap. Het zijn niet de perfecte glamourplaatjes voor op facebook, eerder schetsen ze situaties vol charmante onhandigheid, onbedoelde humor, en soms een vleugje diepzinnigheid.


Dank je wel Bart, voor al die prachtige tekeningen en teksten die je de afgelopen jaren met ons deelde!

U kunt ze nog een keer bekijken op de website van De Pijp Krant: https://pijpkrant.amsterdam/