2x5 - Meiden zijn mijn doelgroep
Naam: Vanessa Hogendorp
Geboren: Assen, 1969
Is: jongerenwerker bij
Combiwel in stadsdeel Zuid
PERSOON
1 (Hobby) “Sinds een jaar zing ik weer bij een band. Ik componeer popsongs en we jammen elke week. Dat is echt heerlijk. We willen ook optredens gaan doen. Verder ben ik al heel lang sieradenmaker. En ik hou me graag met mode bezig.”
2 (inspirator) “Mijn vriend die jongerenwerker is, deed veel in de hiphopscene. Door hem kwam ik regelmatig in zalen en op festivals. Daar merkte ik hoeveel plezier het me gaf om met jongeren te communiceren. Ik zat in de detailhandel maar opeens wist ik dat ik jongerenwerker wilde worden. Dus eigenlijk heeft mijn vriend me geïnspireerd. Verder laat ik me graag inspireren door het goede om me heen. Ik sta daar helemaal open voor. Dat goede geef ik graag weer door.”
3 (Motto) “Carpe diem. Leven is vol hobbels, maar de voortgang van het leven gaat zo veel gemakkelijker met een positief beeld. Dus pluk elke dag de dag.”
4 (buurt) “De Pijp bruist echt. Het lijkt me heerlijk om er te wonen maar met mijn werk is dat niet zo handig. Er hangt een prettige sfeer, het ademt geschiedenis. Op een zonnige dag fiets ik er graag rond.”
5 (droom/visioen) “Dat ik dit werk nog lang mag blijven doen. Maar eigenlijk richt ik me niet zo op de toekomst. Het gaat om vandaag. Carpe diem, zoals ik al zei..”
BEROEP
1 Wat doe jij als jongerenwerker? “Ik doe meidenwerk: ik werk met meiden van 10 tot 25 jaar die in Zuid leven. Voor De Pijp betekent dit dat ik op meerdere locaties aanwezig ben, zoals in het Hercules Seegherskwartier en in de Diamantbuurt. Ik signaleer of meiden een hulpvraag hebben en doe mijn best om de juiste hulp te vinden. Ook organiseer ik allerlei meidenclubs met name voor die tot 15 jaar. Daarvoor is wel een vertrouwensband nodig. Ik zorg dat ik benaderbaar ben en hou de drempel laag. Uiteraard kom ik ook jongens tegen die hulp nodig hebben maar die verwijs ik door.”
2 Wat is je doel en de doelgroep? “Alle meiden vormen mijn doelgroep. Het is mijn taak om ze zelfredzaam en weerbaarder te maken en dat ze actief meedoen in de maatschappij. Dat werkt zowel preventief als proactief. Jongens vernielen de ruimte om zich heen, meiden vernielen zichzelf. Dat willen we met ons team voorkomen door ervoor te zorgen dat meiden zich veiliger voelen. We werken met verschillende thema’s. We praten over voeding omdat overgewicht voor veel van hen een probleem is en het gevaar van anorexia en boulimia op loer ligt. Liefde, vriendschap en loverboys komen ook aan bod. Omgang met en de gevaren van sociale media zijn een belangrijk item. De benadering van deze onderwerpen moet goed aansluiten bij de belevingswereld van de meiden. Elke leeftijdsgroep heeft zo zijn eigen aanpak nodig.”
3 Hoe vaak ben je op kantoor? Wat is je werkplek? “Mijn basis is min of meer De Edelsteen waar ik ben een ‘flexplekker’. De meiden moeten me altijd kunnen vinden, dus ben ik zoveel mogelijk op straat. En ik ben erg actief op alle sociale media.“
4 Hoe kom je met de doelgroep in contact? Hoe werf je? “Ik ben heel zichtbaar in buurten en op scholen, onderbreek lessen op de bovenbouw van de basisschool en ga als een pretletter voor een groep staan, ook op het schoolplein. Verder zoek ik contact met ouders. Probeer ze te enthousiasmeren. Daarbij komt mijn twintig jaar verkoopervaring goed van pas. Vaak kennen de meiden me al. Het gaat van mond tot mond. Ik maak graag een praatje met ze, puur uit interesse. Dan gaat het balletje wel rollen. Meiden die ik al ken gebruik ik om anderen binnen te halen. Ze hebben een voorbeeldfunctie nodig.”
“Jongens vernielen de ruimte om zich heen, meiden vernielen zichzelf”
5 over welk initiatief ben je enthousiast? “Ik ben er trots op dat ik onderdeel ben van de ontwikkeling van de meiden. Als een moeder je omhelst omdat ze binnen een week te horen krijgt dat er voor haar kind een persoonlijke coach is gevonden of dat haar kind mee kan op een vakantiekamp dan weet je weer waar je het voor doet.
Thema’s voor meiden:
Het overkoepelende thema is veiligheid
> Voeding
> Tolerantie en respect
> Sport & acteren
> Weerbaarheid (via theater en sport)
> Liefde en vriendschap; vriendjes en loverboys
> Mediawijsheid; grenzen bepalen op sociale media