Werkgroep ligt dwars over zebrapad

  • Eindelijk weer overleg met het stadsdeel
  • oversteek Van Woustraat bij Albert Cuyp blijft heikel punt
  • overleg over kruispunt Ceintuurbaan-Ferdinand Bol na aanleg Noord-Zuidlijn

Sinds lange tijd heeft er weer een overleg plaatsgevonden tussen de Werkgroep Verkeer de Pijp en wethouders van het Stadsdeel Oud Zuid. Een terugkerend overleg bedoeld om op verkeersgebied afstemming te krijgen tussen werkgroep Verkeer en stadsdeel. Het laatste overleg was in november 2001.

Ruim twee jaar later, op 13 november 2003, werd op het wijkcentrum Ceintuur een afvaardiging van het stadsdeel ontvangen; wethouders Jan Coen Hellendoorn en Joep Blaas, van de Commissie Ruimtelijke Ordening en Verkeer, en verkeersambtenaar Erwin Geertsema. De Werkgroep Verkeer was erg benieuwd naar het evalueren van gemaakte afspraken en had enkele nieuwe verontrustende punten te bespreken.

 

Punt 1: Oversteek Van Woustraat/Albert Cuypstraat

De oversteek van Woustraat/Albert Cuypstraat stond als belangrijkste verkeerspunt op de agenda. In de Pijpkrant van 6 september 2003 verscheen een artikel van de werkgroep over de onoverzichtelijke oversteek in de Van Woustraat bij de Albert Cuypmarkt. Auto’s en fietsen stoppen vaak niet, voetgangers moeten aarzelend oversteken, ondanks twee zebra’s. De werkgroep Verkeer heeft hiervoor een drietal oplossingen aangebracht die tijdens het gesprek aan de verkeersambtenaar werden voorgelegd. Volgens Geertsema is een stoplicht moeilijk te plaatsen, voor smalle vluchtheuvels is weinig ruimte en ook voor een wegverlegging is weinig animo, dat zou ten koste gaan van parkeerplaatsen. Een strengelspoor of tramhalte voor de Albert Cuyp wil het GVB absoluut niet. De werkgroep vindt dat er iets moet gebeuren en Geertsema gaat akkoord met een uitgebreider gesprek. Een ander probleem bij de Albert Cuyp is dat het voor minder validen onmogelijk is met een wagentje de markt op te komen als er vrachtwagens staan te laden en lossen. Joep Blaas is bereid om een alternatieve plek voor laaden losplaatsen te zoeken. Verder kondigt Jan Coen Hellendoorn aan dat er begin 2004 een zebra komt in de Van Woustraat bij de Tweede Jan Steenstraat om een veilige oversteek te vergemakkelijken.

 

Punt 2: Herinrichting kruising Ceintuurbaan/ Ferdinand Bolstraat na Noord-Zuidlijn

De werkgroep Verkeer vindt dat het kruispunt Ceintuurbaan/ Ferdinand Bolstraat absoluut niet in de oude, onduidelijke en gevaarlijke staat mag terugkeren na de bovengrondse werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn. Volgens Jan Coen Hellendoorn is het stadsdeel hierover in discussie met de Centrale Stad en het GVB onderzoekt of de tram uit de Ferdinand Bolstraat weg kan blijven. Behoorlijk wat onduidelijkheid, ook omdat de herinrichting aanvangt nadat de bouwput dichtgaat, wat gepland staat tussen 2006 en 2008! Inspraakrondes zijn gepland voorafgaand aan de herinrichting en de werkgroep zal op de hoogte gesteldworden van de plannen. Dit blijft de werkgroep uiteraard van dichtbij volgen.

 

Punt 3: Kruising Ceintuurbaan/Van der Helststraat

Tijdens de herprofilering van de Ring Oud Zuid gaat op de kruising Ceintuurbaan/Van der Helststraat een en ander veranderen, wat de veiligheid van overstekende voetgangers en fietsers volgens ons niet ten goede komt. Joep Blaas meent dat het veilig blijft ook al verdwijnen de verkeerslichten. De werkgroep pleit juist voor het laten staan van de verkeerslichten om de veiligheid van overstekende voetgangers te verbeteren en dringt er bij Joep Blaas op aan om er opnieuw naar te kijken.

 

Wat hebben we bereikt?

Tijdens het wethoudersoverleg in 2001 zijn meerdere actiepunten opgesteld. Handhaving van vergunningen voor bouwsteigers, parkeren op inritten en het opruimen van fietswrakken waren daarin speerpunten. Hieronder een korte evaluatie van wat er wel en niet veranderde de laatste twee jaar…

 

Bouwsteigers

De Werkgroep Verkeer maakt zich hard voor toegankelijkheid; voetgangers moeten altijd langs of onder een bouwsteiger door kunnen. Zeker voor minder validen is dit van groot belang, zij kunnen niet zomaar even omlopen. Volgens de regels moet voor de steiger een vergunning worden aangevraagd, geen vergunning betekent een proces-verbaal. De werkgroep opperde om met vergunningsstickers te werken. Zo kan een voorbijganger direct zien of de vergunning voor de bouwsteiger er is en in orde is. Joep Blaas zegt dat dit juridisch en financieel niet haalbaar is en raadt bewoners aan zelf extra waakzaam te zijn. De werkgroep houdt het in de gaten.

 

Parkeren op inritten

Het tegengaan van parkeren op inritten is volgens de Werkgroep Verkeer beter geworden, toch lijkt er een lichte stijging van overtredingen de laatste tijd. Beide wethouders vinden handhaving noodzakelijk, maar knelpunt is de bevoegdheid om het parkeren op inritten te beboeten. Hierover is het Stadsdeel nog in onderhandeling. ‘Een punt om goed in de gaten te houden’, zo vindt de werkgroep. ‘Het streven is nul overtredingen en als er niet gehandhaafd wordt zijn we weer terug bij af.’

 

Fietswrakken

Verschillende leden van de Werkgroep Verkeer hebben bij buurtschouwen geconstateerd dat er ontzettend veel wrakken staan, waardoor er onvoldoende plek is. Een signaal dat de werkgroep duidelijk wil overbrengen aan de wethouders. Joep Blaas meent echter dat er voldoende wordt gestickerd op fietswrakken, maar zal desondanks hierover contact opnemen met de afdeling handhaving.

 

Nuttig overleg!

Een nuttig overleg voor de Werkgroep Verkeer de Pijp, al schort er altijd nog wel wat aan de handhaving en blijft het nodig om de veiligheid van oversteekplaatsen in De Pijp te bewaken. Het overleg zal een vervolg krijgen als het aan de werkgroep ligt. Onderwerpen zijn er voldoende, zeker als ook buurtbewoners hun mening kenbaar maken en de werkgroep deze mee kan nemen in het volgende overleg met de wethouders.