Fietsenchaos in De Pijp

Een dagelijks terugkerend probleem van bewoners en bezoekers: waar laat je in hemelsnaam je fiets? Overal in De Pijp puilen rekken uit en zijn de speciale fietsvakken altijd vol. Het gevolg is een fietsenchaos met lukraak geparkeerde fietsen – en scooters – op de stoep. Deze chaos zal over drie jaar, als de Noord Zuid-lijn in gebruik wordt genomen alleen maar toenemen...

 

 

Simon Verhallen van Platform Buurtbewoners in De Pijp: “Er zijn nu al te weinig plekken om je fiets te stallen, laat staan als de metro in gebruik is. Er zullen nog meer bezoekers naar De Pijp komen, die hun fiets bij een van de twee metro-ingangen - Ferdinand Bolstraat en Ceintuurbaan - kwijt willen. Volgens de plannen van de Rode Loper komt er op het Marie Heinekenplein wel een fietsparkeervoorziening. terwijl het plein niet onder de Rode Loper valt. De fietsvoorziening is alleen maar om het plein netter te maken en niet om extra plekken te creëren. Men gaat er vanuit dat er in de zijstraten tussen de Stadhouderskade en Albert Cuypstraat voldoende plek is voor fietsen.”

 

Wie een rondje door dit stukje van De Pijp fietst, merkt al snel dat dit natuurlijk niet klopt. Of het nu overdag, ’s avonds of in het weekend is: fietsenrekken zijn vol en overal op de stoep staan fietsen en scooters. Simon Verhallen: “Ooit zou er onder het Marie Heinekenplein een fietsenkelder komen, maar die toezegging is nooit nagekomen. Wat de twee metro-ingangen betreft: er schijnt een inpandige fietsenstalling bij de Ceintuurbaan te komen, maar dat is natuurlijk nooit genoeg voor al die fietsen. Ook is men aan het kijken of er geen panden in de buurt van de Albert Cuyp kunnen worden gebruikt als fietsenstalling.” Maar dan praat je over allemaal kleine pandjes en wie weet die als bezoeker te vinden? Dat er voor de fietsen bij de Albert Cuyp/Ferdinand Bolstraat plek moet worden gevonden is wel duidelijk. Op het zogenaamde Picopleintje staan veel fietsen en in het vak voor de Etos kunnen op zaterdag ook veel fietsen worden gestald. Maar als de metro-ingang er eenmaal is, vervalt dit vak en ook op het Picopleintje is er dan minder plek voor fietsen.

 

“Eigenlijk zou er een ondergrondse fietsenstalling moeten komen tussen Ferdinand Bolstraat en 1e Van der Helststraat”, zegt Verhallen. “Kijk naar Station Zuid. Daar is een ondergrondse fietsenstalling gebouwd, er wordt streng gehandhaafd en mensen stallen hun fiets nu ondergronds.” Arie Roos van de Rode Loper laat weten: “In het conceptontwerp van de Rode Loper is wel ruimte gecreëerd voor fietsen in de openbare ruimte. Gewoon op straat dus. Maar dit zal bij lange na niet voldoende zijn. Inpandige fietsparkeerplekken vallen niet onder de Rode Loper, dat is een aparte opdracht en die ligt bij DIVV (Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer).” Graag had De Pijp Krant de persvoorlichter van DIVV aan het woord gelaten over eventuele plannen met betrekking tot inpandige fietsenstallingen en waar die gerealiseerd zouden kunnen worden. Helaas was er niemand bij DIVV die, ook na herhaald bellen en mailen, ons te woord kon of wilde staan. Hopelijk lukt het om voor de volgende editie van De Pijp Krant alsnog iemand van DIVV te spreken te krijgen.

 

JAARGANG 43 | NUMMER 5 | NOVEMBER 2014