Aan het woord: bewoonster Gertrude van der Ven, tevens deelnemer aan het actieplan ‘De Schone Pijp’.

Aan het woord: ondernemer Bert van de Ende, tevens woordvoerder Ondernemersvereniging Albert Cuyp

Voor Wil Balk zit het werk er in De Pijp op. Na 23 jaar sluit ze met pijn in het hart haar kledingreparatiebedrijf in de Van Woustraat. De huur is te hoog geworden.

Op de hoek van de Ceintuurbaan en de Ferdinand Bolstraat, schuin tegenover het nieuwe gebouw waarin de ingang van het Metrostation is, vraag ik een paar voorbijgangers naar hun mening over dit opvallende bouwwerk.

Elise Fikse, bewoonster van de Van Woustraat, schrijft een serie over mensen in haar sterk veranderende straat. Van oud-gedienden tot nieuwkomers. In deze tweede aflevering bezoekt ze Magda (56) en Gianni (60) Velardi van daMagda Gastronomia op nummer 21.

Al eind oktober besloot het stadsdeel dat met een grondige opknapbeurt het Marie Heinekenplein meer allure moet gaan krijgen. Over drie weken kunnen de werkzaamheden beginnen. Halverwege 2016 moet de facelift van het plein klaar zijn.

Stadsdeel Zuid werkt aan een nieuw bestemmingsplan voor De Pijp, dat in 2018 in werking moet treden. Op 1 maart werd de Nota van Uitgangspunten ( NvU) voor dat bestemmingsplan gepubliceerd op de website van de gemeente. De Nota gaat uit van een veranderende situatie in De Pijp: het wordt er nóg drukker want de Noord/Zuidlijn spoelt straks nog meer toeristen de wijk in. 

Editie februari:

* Ernstig tekort fietsparkeerplekken: voor 1 op 2 fietsen geen plaats

* Vuil op straat: "Het gebeurt 's nachts.”

* Column Edith Tulp: 'Klootzakken!'

‘Wij krijgen Kippen‘ organiseert samen met het Wijkcentrum De Pijp een EnergieOntbijt.  Het (gratis) ontbijt ('locaal en vers') staat op 24 september vanaf 8:30 uur klaar in het Groen Gemaal in het Sarphatipark.

De verkeers- en leefsituatie in de Van Woustraat houdt de gemoederen bezig. De strijd tussen voorstanders en tegenstanders van (minder) autoverkeer en parkeerplaatsen wordt steeds scherper op de snede uitgevochten.

De gemeente moet binnenkort kiezen of auto's in de Van Woustraat straks 30 of 50 kilometer per uur mogen rijden. De gevolgen zijn groot. 

Bij sommige gezinnen loopt de emmer vol. Problemen stapelen zich op. De aandacht voor de kinderen schiet tekort. In navolging van de gemeenten Edam-Volendam en Rhenen biedt ook stadsdeel Zuid deze gezinnen de mogelijkheid om in contact te komen met gezinnen uit de buurt die hen kunnen ontlasten.